peugeot-logoPeugeotin historia alkaa vuodesta 1810, jolloin yhtiö käynnisti kahvimyllyjen valmistuksen. Niiden lisäksi yhtiö on tehnyt kaikkea kotitaloudessa tarvittavaa, ja sen tekemät suolasirottimet ja pippurimyllyt ovat edelleen suosittuja ympäri maailmaa.

Ensimmäiset ajoneuvot olivat vuonna 1830 valmistetut polkupyörät, ja kaksipyöräiset niin moottorilla kuin ilman ovat edelleen tuotannossa Peugeot-merkkisinä. Autot tulivat mukaan vuonna 1889, jolloin Peugeotin valmistama höyryauto oli mukana Pariisin maailmanäyttelyssä.

Autot erotettiin Armand Peugeotin esityksestä perheyhtiössä omaksi yksikökseen vuonna 1896. Vuonna 1974 Peugeot osti ensin osan Citroënista ja kaksi vuotta myöhemmin loput konkurssiin ajautuneesta yhtiöstä, jolloin syntyi nykyinen PSA Peugeot Citroën.

Vuonna 1929 esitellystä 201-mallista alkaen Peugeot on merkinnyt mallinsa kolmen numeron sarjalla, joista keskimmäinen on nolla. Ensimmäinen numero kertoo auton kokoluokan ja kolmas numero sukupolven. Merkittäviä malleja ovat olleet muun muassa Vuoden autoiksi valitut 504, 405, 307 ja 308.

Yksi tärkeimmistä numeroista Peugeotin historiassa on vuonna 1983 myyntiin tullut 205, joka pelasti ranskalaisyhtiön vaikeasta taloudellisesta tilanteesta. Se menestyi yhdessä seuraajansa 206-mallin kanssa erinomaisesti MM-ralleissa. Timo Salonen ja Juha Kankkunen voittivat maailmanmestaruuden ensin mainitulla ja Marcus Grönholm hankki kaksi maailmanmestaruutta jälkimmäisellä.

Lue myös:

Näytä kaikki Peugeot-aiheiset artikkelit

Katso myös autohinnastosta eri mallien myyntihinnat.