Panasonic on niittänyt mainetta etenkin järjestelmäkameroidensa video-ominaisuuksilla. Samaa herkkua tarjoilevat 47 megapikselin S1R ja 24 megapikselin S1, joita odotetaan kauppoihin ensi vuoden alkupuolella.

Kumpikin tallentaa 4k-videoita, ja suurin tallennusnopeus on 50p/60p. Videokuvaa luetaan kennon koko leveydeltä, ja kuvanvakain toimii kennoa liikuttamalla. Eli näiltä osin Panasonic pesee aiemmin syyskuussa esitellyn Canon EOS R:n.

Canon EOS R sekä Nikon Z7 ja Nikon Z6 ovat saaneet pyyhkeitä siitä, että niissä on vain yksi muistikorttipaikka. Panasonic S1R ja S1 sisältävät kumpikin paikat sd- ja xqd-korteille, joten varmuuskopiot syntyvät suoraan kamerassa.

Canon R, Nikon Z ja Sony α7 -kameroissa näyttöruutua voi kääntää vain pystysuunnassa, joten Panasonicilta odotettiin samanlaista kaikkiin suuntiin kääntyvää kosketusnäyttöä kuin GH4:ssä, GH5:ssä, GH5S:ssä ja G9:ssä. Sen sijaan saamme kuitenkin kolmeakselisen näytön, josta ei ole iloa esimerkiksi vlogeja kuvattaessa.

Ei vieläkään vaihetarkennusta

Panasonic GH4, GH5, GH5S ja G9 ovat kaikki mainioita videokameroita, mutta niillä on yksi iso heikkous: jatkuvan tarkennuksen epävarmuus. Valokuvia otettaessa Panasonicin dfd-tekniikka toimii hyvin, mutta videot pitää useimmiten tarkentaa käsin.

Kun huhut kinokoon S1R- ja S1-järkkäreistä alkoivat levitä internetissä, moni toivoi, että Panasonic siirtyisi kilpailijoiden kameroissa hyväksi havaittuun vaihetarkennustekniikkaa. Villeimmissä visioissa S-rungot oli jopa varustettu Samsungin kennolla ja Canonin järjestelmäkameroista tutulla dual pixel -tarkennuksella.

Tänään kuitenkin paljastui, että kenno hyödyntää dfd-tarkennustekniikan kakkosversiota. Testeissä selviää aikanaan, kuinka suuria parannukset ovat, mutta on mahdollista, että videotarkennuksen seurantakyky jää myös Panasonic S1R:n ja S1:n heikoksi kohdaksi.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että etenkin 47 megapikselin SR1 on suunnattu ennen muuta valokuvaajille, ja S1 on sekin Panasonicin mukaan enemmän valokuva- kuin videokamera. Tästä kielii sekin pieni yksityiskohta, että punainen videopainike on siirretty paraatipaikalta kameran taakse.

Toisin sanoen emme saa vielä ”kinokoon GH5:ttä”, mutta ehkä senkin vuoro tulee pian.

Kolmen valmistajan objektiiveja

Panasonic S1R sisältää peräti 47 megapikselin kennon. Näin suurella tarkkuudella objektiivien pitää olla huippuluokkaa, ja siltä osin uuden L-järjestelmän tulevaisuus näyttää lupaavalta.

Kinokoon objektiiveja Panasonic tarjoaa aluksi kolme, 24-105 mm, 70–200 mm ja 50 mm f/1,4. Lisäksi kaupan on jo nyt viisi varsin hinnakasta, mutta korkealuokkaista Leica SL -objektiivia, ja niitäkin on tulossa lisää.

Näiden kahden vanhan yhteistyökumppanin lisäksi L-bajonettia tukevaan allianssiin kuuluu myös Sigma, joka lupaa valmistaa L-versioita omista suosituista objektiiveistaan. Huhujen mukaan Sigma suunnittelee myös omaa L-järjestelmäkameraa.

Leican L-bajonetista vielä sen verran, että sen ympärille voidaan kehittää myös aps-c-kennokoon kameroita ja objektiiveja. Sellaisista ei kuitenkaan mainittu tällä kertaa mitään.

Panasonicin, Leican ja Sigman allianssia ja sen etuja vakuuteltiin tänään kolmen huippujohtajan voimin. Neljänneksi voittajaksi tässä liitossa mainittiin vaativat valo- ja videokuvaajat.