Liikenne- ja viestintäministeriö on saanut liikkeelle uuden ajoneuvoryhmän, kevytautojen lakiehdotuksen.

Tavoitteena on, että 15–17-vuotiaat saisivat AM-kortilla ajaa korkeintaan 10 vuotta vanhaa ja 1500 kg painavaa nopeusrajoitettua autoa. Tällä pyritään parantamaan nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.

Ehdotus on tällä hetkellä EU-komissiolla arvioitavana, ja vastausta odotetaan lähiaikoina. Vastauksen jälkeen ministeriössä arvioidaan lakiehdotuksen eteenpäin viemistä. Eduskunnan käsittelyyn lakiluonnos menisi syksyn aikana ja ehdotuksen mukaan laki astuisi voimaan marraskuussa 2019.

Tässä testiautossa voi katkaisimesta kytkeä rajoittimen päälle ja pois. Rajoitettuna auton huippunopeus on 45 km/h.

Kokeilimme, minkälainen kevytauto käytännössä olisi. Opel on muuttanut pienellä ohjainlaitteella Karlin ehdotuksen mukaiseksi. Katkaisimesta saa rajoittimen päälle ja pois.

Manuaalivaihteinen Karl on ilman rajoitinta hieman paremmin kiihtyvä, mutta suorituskyky riittää sujuvaan liikkumiseen rajoittimellakin. Karl etenee jurisematta suurimmallakin vaihteella. Rajoitin on pehmeä. Rajoittimen lisäksi mitään outoa ei ole, ja kaikki henkilöauton ominaisuudet ovat käytössä.

Rajoittimen asennus tulee maksamaan karkeasti arvioituna 500 euroa. Sen voi poistaa nuoren saatua B-ajokortin, jolloin käytössä on tuttu auto.