Sähköautojen yleistymisen suurimpana esteenä on autoilijoiden pelko virran loppumisesta. Vaikka toimintamatkat ovat kasvamassa, niin pitkillä reissuilla tarvitaan edelleen kunnollista pikalatureiden verkkoa. Sen takia joukko Euroopan suurimpia autokonserneja perusti yhdessä IONITY-nimisen yhtiön.

Yhteisyrityksen pääkonttori on Münchenissä ja tavoitteena on avata Euroopassa nelisensataa latausasemaa vuoteen 2020 mennessä. Ensimmäiset parikymmentä asemaa avataan jo tämän vuoden kuluessa pääteiden varsille Itävaltaan, Saksaan ja Norjaan. Asemat ovat 120 kilometrin etäisyydellä toisistaan ja kunkin kapasiteetti on 350 kW.

Kaikilla asemilla on käytössä ECCS-standardin (European Combined Charging System) mukainen latauspistoke ja niiden luvataan lyhentävän latausaikaa merkittävästi nykyisin käytössä oleviin asemiin verrattuna. Standardin avulla asemaa voivat käyttää lukuisat erimerkkisillä sähköautoilla ajavat asiakkaat yhtä aikaa.

Vuoden 2018 kuluessa IONITY-latausasemien verkkoa on tarkoitus kasvattaa yli sadalla asemalla. Yhteisyrityksen neljällä jäsenellä on kullakin neljänneksen osuus siitä. Muut autonvalmistajat on kutsuttu mukaan laajentamaan latausasemien verkkoa. IONITYn tärkeimpänä tavoitteena on tehdä sähköautosta entistä houkuttelevampi vaihtoehto kuluttajien keskuudessa.