Pikkuauton ja automaattivaihteiston yhdistelmä on monelle aivan outo. Automaatti liitetään useimmiten paria kokoluokkaa suurempiin autoihin. Mutta automaatista on hyötyä nimenomaan kaupunkiajossa, missä pikkuautot muutenkin ovat parhaimmillaan. Kokosimme vertailuun viisi pikkuautoa ja kolme erilaista automaattivaihteistoratkaisua.

* Citroën C2 1.6i 16v VTR Sensodrive * Honda Jazz 1,4i LS CVT * Mazda2 1,4 Touring ASM * Nissan Micra 1,4 Acenta A.5 ov * Volkswagen Polo 1,4 Comfortline A 5 ov

Kaikki vertailumme autot ovat tuttuja muista yhteyksistä, eli ne ovat olleet koeajossa tai vertailuissa käsivaihteisina ja ehkäpä toisella moottorilla. Kaikki mallit ovat kylläkin uusia, vanhin on kolmen vuoden ikäinen, ja uusin on vuodenvaihteen tulokas. Halusimme saada mukaan vaihtelevaa automaattivaihteistotekniikkaa. Näin ollen Honda Jazz harvinaisella CVT-vaihteistolla varustettuna mallina oli itseoikeutettu osallistuja. Halusimme myös perinteisillä momentinmuuttajilla varustettuja vaihteistoja, ja niissä on enemmän valinnanvaraa. Tähän ryhmään valitsimme Nissan Micran ja VW-konsernin Volkswagen Polon, jossa on samanlainen vaihteisto kuin Skoda Fabiassa.

Uusimpia vaihteistoja ovat normaalit käsivaihteiset, joihin on yhdistetty tietokoneen komentamat kytkimen käyttö ja vaihteensiirto. Näin on saatu edullinen automaattivaihteisto, koska varsinaiseen perusvaihteistoon ei ole tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Tällaisia autoja edustavat Citroën C2 Sensodrive ja Mazda2 ASM..

Kaupungit ovat näiden autojen kotikenttä. Pieni koko ja helppo ajettavuus ovat etuja tuskaisessa kaupunkiajossa, jossa seisahduksia ja liikkeelle lähtöjä on jatkuvasti. Myös pysäköiminen on pikkuautolla helpompaa. Tosin vertailun autoissakin on eroja. Kympin arvoiseksi arvioimme Hondan. Kääntöympyrä on pieni, tosin ohjauspyörää joutuu kääntämään muita enemmän. Näkyvyys autosta on hyvä, ja pysty perä helpottaa peruuttamista. Vaihteisto toimii hienosti; Honda ei ”valu” mäkilähdöissä eikä peruutettaessa.

Mazda ja Nissan ovat yhdeksikön arvoisia. Mazda on hieman kankeampi kääntymään, mutta ohjauksen kierroksia on Nissania vähemmän. Volkswagen saa arvosanan kahdeksan. Se tuntuu kankeammalta kuin edelliset, vaikka kääntöympyrä on samaa luokkaa. Ohjaus on kevyt, ja jousitus toimii hyvin. Citroën jää pienestä koostaan huolimatta ryhmän jumboksi kaupungissa. Metrin verran suurempi kääntöympyrä hankaloittaa käännöksissä. Urheilulliseksi viritetty jousitus on kova..

Kun siirrytään maantielle, Mazda ja Volkswagen nousevat kärkeen. Molemmat ovat suuntavakaita, niiden ohjaus toimii, ja varsinkin Volkswagen välittää kuljettajalle tienpinnan tapahtumat hyvin.

Citroënin urheilullisuus sopii maantielle selvästi kaupunkiympäristöä paremmin. Tien kallistukset ohjaavat autoa, mutta ohjaustunto on tanakan tarkka. Honda ja Nissan jäävät peränpitäjiksi maantiellä. Molempien ohjaus on jotensakin tekoraskas.

Pikkuautoissa on usein melua totuttua enemmän. Kunnon äänieristys nostaa painoa ja lisää suunnittelu- ja valmistuskustannuksia.Varsinaisten melumittausarvojen lisäksi kuuntelimme kitinöitä, narinoita ja muita hälyääniä, jotka eivät näy mittaustuloksissa. Kaikki muut paitsi Citroën saivat arvosanan kahdeksan.

Istuimet ja sisätilat: Kärkikolmikon muodostavat Honda, Mazda ja Volkswagen. Nissanin pudottaa kärkiryhmästä lähinnä etuistuin. Citroën VTR kärsi urheilullisuudestaan. Kuppimalliset etuistuimet jakoivat testaajien mielipiteet. Pisteitä Citroën kuitenkin menettää ennen kaikkea takaistuimesta.

Kulutus arvosteltiin kolmen kokeen perusteella. Tasaisella nopeudella ajettaessa saadaan pohjalukemat, mutta vaihtelevat maantie- ja kaupunkiajo näyttävät todellisen kulutuksen. Honda on tässä arvostelukohteessa ylivoimainen. Kahdeksikon arvoisia ovat Citroën (huolimatta muita suuremmasta moottoristaan) ja VW, joiden tasaisen nopeuden kulutukset ovat pienempiä kuin arvosanan seitsemän saaneilla Mazdalla ja Nissanilla.

Kiihtyvyys arvosteltiin automaattiasennolla, joka on kaikille autoille ja myös kuljettajille helpoin ja nopein tapa lähteä liikkeelle. Tässä lajissa Citroënin muita suurempi moottori pääsee näyttämään voimansa. Se päihittää muut sekuntikaupalla. Seuraavaksi nopeimpia ovat Honda ja Nissan. Yhden arvosanan verran niitä huonommin kiihdyttää Mazda. Volkswagen jää tässä kohdin viimeiseksi. Ohituskiihtyvyydet on mitattu automaattiasennolla, mikä näiden autojen luonteeseen kuuluukin. Väistö- ja jarrutuskokeita emme näille autoille tehneet, sillä automaattivaihteisto ei tuloksiin vaikuta.

Pikkuautomaattien ajovalot ovat jo aikaisemmista yhteyksistä tuttuja. Volkswagenissa on erilliset umpiot lähi- ja kaukovaloille, eli kyseessä ovat niin sanotut nelivalot. Muiden valot ovat H4:t, mutta niidenkin valokuviot muotoillaan pelkällä heijastimella, joten kaikkien umpioiden peitelasit ovat kirkasta läpinäkyvää muovia. Kaukovaloiltaan viisikko on tasaväkinen. Pisin kantama on Volkswagenissa, mutta sen keila voisi olla leveämpi. Ajovalojenpesimet ovat vakiona vain Citroënissa ja Nissanissa. Volkswageniin ne saa 200 eurolla, ja samalla tuulilasin pesusuuttimiin tulee lämmitys. Kaikissa on kertapyyhkäisyllä varustetut tuulilasin pyyhkimet.

Muutama vuosi sitten ei tämänkokoisissa autoissa ollut paljonkaan turvavarusteita, mutta nykyään ne eivät tältä osin juuri eroa isommista malleista. Kaikissa autoissa on kuljettajan, etumatkustajan ja sivuturvatyynyt vakiona. Lastenistuimen sijoittaminen etuistuimelle onnistuu Citroënissa, Mazdassa sekä Volkswagenissa, joissa oikean etuistuimen turvatyyny voidaan kytkeä pois käytöstä.

Pääturvatyynyt ovat vain Mazdassa, Citroëniin yläturvatyynyt saa 590 eurolla ja Nissaniin 225 eurolla. Volkswagenin verhomaisten ikkunaturvatyynyjen lisähinta on 615 euroa. Nissanissa turvallisuutta peräänajoissa lisäävät aktiiviset pääntuet. Kaikissa on ABS-jarrut, hätäjarrutustehostin ja elektroninen jarruvoimien jako. Luistonesto- tai ajonvakautusjärjestelmiä ei löydy yhdestäkään.

Kaukosäätöinen keskuslukitus on kaikissa muissa paitsi Volkswagenissa. Sähköiset ikkunannostimet edessä ovat vakiona kaikissa, mutta takana vain Mazdassa. Ikkunoiden sulku ja avaus avaimella kääntäen tai kauko-ohjauksella onnistuu vain Volkswagenissa. Ajotietokone on vakiona vain Citroënissa ja Nissanissa. Hondasta löytyy keskikulutustoiminto välimatka- ja matkamittarin yhteydessä. Ilmastointilaite kuuluu Hondan ja Mazdan vakiovarusteisiin. Nissanin valoissa on kotiinsaattotoiminto.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 11/04, s. 10-25)