Euroopassa pienet pakettiautot ovat suosittuja, ja miksi eivät olisi. Kun kuljetustarve ei ole suuri, niin miksi liikkua ahtaissa ruuhkaisissa kaupungeissa turhan suurilla pakettiautoilla.

Suomessa pienet pakettiautot eivät ole verotuksesta johtuen saavuttaneet samanlaista suosiota kuin muualla Euroopassa. Näille autoille on Suomessa määrätty henkilöautojen tapaan täysi autovero. Käyttäjät valitsevatkin usein täysikokoisen, vähäisemmin verotetun pakettiauton, vaikka kuljetustarve ei sitä välttämättä vaatisikaan.

Tämänkertaiseen vertailuun valittiin neljä pientä dieselmoottorista pakettiautoa. Niistä kolmessa (Ford, Opel ja Seat) on henkilöauton keulaan liitetty pakettiauton laatikkomainen peräosa. Peugeot Partner on joukon ainoa selkeästi pakettiautoksi ja toisaalta tilafarmariksi suunniteltu auto. Partnerista on saatavilla henkilöautoksi tarkoitettu rinnakkaismalli.

Pienet pakettiautot eivät pysty ajomukavuudessa haastamaan henkilöautoa. Verottajan pelko siitä, että suomalainen autoilija pääsisi nauttimaan pienellä pakettiautolla henkilöautojen veroisesta autoilunautinnosta maksamatta täyttä autoveroa on turha. Kahdelle hengelle rekisteröity pakettiauto on tosiaan sitä ja ansaitsisi pakettiauton verokohtelun.

(Lyhennelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 19/99, s. 14-25)