Kun toiveissa on väljää tilaa ihmisille ja välillä isollekin tavaramäärälle yhdistettynä kohtuullisiin hankinta- ja käyttökuluihin, on dieselkäyttöinen henkilöpakettiauto houkutteleva sijoituskohde. Neljä eurooppalaisvalmistajaa saavat nyt näyttää oman osaamisensa tässä lajissa.

* Opel Combo Tour 1,7 DI * Peugeot Partner Wagon XT 1,9 D * Renault Kangoo 1,5 dCI 65 hv Expression * Volkswagen Caddy 2,0 SDI Kombi

Henkilöpakettiautojen edullisuuden taustalta löytyvät yhtäältä niiden perustuminen pitkälti olemassa oleviin osiin ja toisaalta tiettyyn hyötyajoneuvotyyliseen yksinkertaisuuteen.

Opel Combo perustuu Corsa-pikkuautoon. Peugeot Partner ja sisarmallinsa Citroën Berlingo ovat tämän autotyypin uranuurtajia. Ne esiteltiin jo syksyllä 1996. Ranskalaisten rakkaudesta pieniin pakettiautoihin on todisteena myös Renault Kangoo, joka näki päivänvalon vuoden 1997 lopussa. Porukan uusin tulokas on viime syksynä esitelty Volkswagen Caddy. Auton osista yli puolet on samoja kuin uudessa Golfissa ja Touranissa.

Pieniin henkilöautoihin pohjautuva tekniikka tarkoittaa poikittain sijoitettua nelisylinteristä rivimoottoria, viisivaihteista käsivalintaista vaihteistoa ja etuvetoa. Moottoriksi siis valittiin malliston edullisin dieselmoottori. Alustarakenteissa kaikki luottavat edessä joustintukiin poikittaisin kolmiomaisin alatukivarsin. Takana toteutus vaihtelee siten, että Opelissa on yhdystukiakselisto eli poikittaispalkilla toisiinsa yhdistetyt pitkittäistuet kierrejousin. Ranskalaisista puolestaan löytyy valmistusmaan perinteitä noudatteleva matala erillisjousitusrakenne, jossa järeiden pitkittäistukien päähän on poikittain asennettu vääntösauvajouset. Volkswagenin toteutus näyttää historian havinalta nykyaikaan sovitettuna: jäykkää akselia jousittavat pitkittäiset lehtijouset.

Pakettiautomaisen henkilöauton voi muuttaa pakettiautoksi määrätyin edellytyksin, (ks. TM 12/04). Perussääntö on se, että kantavuudesta yli puolet on jäätävä tavarankuljetukseen ja sen toisen puolen voi jättää henkilöpaikoiksi. Liikojen henkilöpaikkojen istuimet on poistettava lopullisesti.

Maantiellä nämä autot eivät kovasti eroa vastaavista henkilöautoista. Vain Peugeot erottuu joukosta hieman huonompana. Opel, Renault ja Volkswagen kulkevat suoraan riippumatta tien kallistuksesta Sivutuulet tuntuvat luonnollisesti suurissa peltiseinissä, ranskalaisissa hieman enemmän ja Opelissa vähiten. Opelin jousitus kantaa kuorman hyvin. Peugeotin jousitus toimii tasapainoisesti. Renaultin jousitus tuntuu ensin pehmeältä, mutta laskee silti tärinää läpi enemmän kuin Peugeot. Volkswagen kantaa kuorman parhaiten, mutta tien tärinä välittyy läpi.

Kaikissa autossa on ABS-jarrut vakiona, mikä helpottaa nopeaa ja hallittua pysähtymistä liukkaissakin olosuhteissa. Renaultiin kuuluu vakiona hätäjarrutustehostin. Elektroninen jarruvoimien jako on vain Peugeotissa ja Volkswagenissa. Kaikkien jarrut arvosteltiin kiitettäviksi.

Ääritilanteiden arvosteluun kuuluu myös perinteinen väistökoe. Odotimme mielenkiinnolla, miten henkilöpakettiautot käyttäytyvät, ja muuttuuko käytös ajettaessa kahdella henkilöllä tai isomman kuorman kanssa, jota oli kuljettajan lisäksi kolme henkilöä ja 160 kiloa

Kaupungissa parhaat ovat Renault ja Volkswagen. Renaultissa on hyvä näkyvyys joka suuntaan ja ohjaus on kevyt. Moottorista puuttuu hieman vääntöä alhaalta, mutta kun sen saa vetoalueelle, niin vääntöä löytyy kuten nykyaikaiselta turbodieseliltä sopii odottaa. Volkswagen on muodoistaan huolimatta henkilöautomaisin. Opel arvosteltiin huonoimmaksi kaupungissa.

Näiden autojen sisätiloissa on paljon pakettiautoista perittyä peltipintaa. On selvää, että melua tällaisen peltitynnyrin sisällä on tavallista perheautoa enemmän. Hiljaisin on Peugeot sekä mittarein että subjektiivisesti arvioituna. Moottorin käyntiääni kuuluu kyllä maantieajossa, mutta taso on miellyttävä. Joutokäynnillä sävy on helisevä ja hyvin sisätiloihin kuuluva. Muut kolme ovat arvosanan verran huonompia. Opelissa edessä on tasaista kohisevaa melua ja takana aaltoilevaa ääntä. Joutokäynti kumisee

Sisätiloissa joka autossa riittää avaruutta, ainakin pystysuunnassa. Sivusuunnassa tilaa arvioitaessa on muistettava, että Opel Combo perustuu Corsan etupäähän ja Volkswagen Caddy Golfin sekä Touranin muotoihin. Tällä perusteella leveydeltä ei voida vaatia mahdottomuuksia.

Arvosanojen mukaan joukko jakautui maittain kahtia, Saksa vastaan Ranska. Pituuseroa jälkimmäisten tappioksi on 30-40 senttiä, ja tuon eron kyllä huomaa. Etutilat ovat runsasta pääntilaa lukuun ottamatta hyvin henkilöautomaiset.

Polttoaineen, tässä tapauksessa dieselöljyn, kulutuksessa autoista muodostuu selvästi kaksi ryhmää. Paremmassa ovat Opel ja Renault, joista litran verran jäävät Peugeot ja Volkswagen. Lukemat pyörivät viiden ja puolen sekä kuuden ja puolen litran vaiheilla. Lukemat ovat pieniä, ja kun otetaan vielä huomioon dieselin hinta, jäävät kilometrikustannukset miellyttävän alhaisiksi. Valtiovalta toki tasoittaa asiaa erillisellä käyttövoimaverolla. Tasaisen nopeuden kulutuksista voi poimia kaksi eri nopeusväliä. Nostettaessa nopeutta 80 km/h:sta 100:aan kulutukset nousevat vastaavasti 1,0-1,4 litraa.

Pieni dieselmoottorinen henkilöpakettiauto hankittaneen ajomäärän ja ajoittaisen tavanomaista suuremman kuljetustarpeen takia. Auton valintaan vaikuttavat edullisen hankintahinnan ja käyttöominaisuuksien ohella myös odotukset pienistä ylläpitokuluista.

Käyttövoimavero – entinen dieselvero – on henkilöautolla 6,7 senttiä päivältä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilolta. Renault on joukon kevein, kokonaismassa henkilöautona on 1 620 kg ja käyttövoimavero vuodessa 415,75 euroa. Opelin ja Peugeotin käyttövoimavero on samansuuruinen 464,65 euroa vuodessa, sillä massat ovat 1 820 kg ja 1 840 kg. VW on joukon painavin: 2 035 kg merkitsee 513,55 euron veroa vuodessa. Pakettiauton käyttövoimavero kokonaispainon alkavalta sadalta kilolta on vain 0,9 senttiä päivältä. Siksi henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi varmasti kiinnostaa monia. Vertailun autot ovat alkujaan suunniteltu pieniksi jakeluautoiksi, ja siksi myös niiden tekniikka ja huolto-ohjelmat on suunniteltu ammattikäytön vaatimusten mukaan. Tämä näkyy huoltokustannuksissa, jotka ovat Opelia lukuun ottamatta noin viidenneksen korkeammat vastaaviin henkilöautomalleihin verrattuna.

Hintavertailussa Opelin huollot ovat edullisimmat ja Renaultin kalleimmat.

Jo ennakkoon voi arvata, että tällä kertaa kiihtyvyystulokset eivät ole loistoluokkaa. Kun teho on 50 kilowatin tuntumassa ja liikutettavaa massaa puolitoista tonnia, raketti on väärä vertauskuva.

Tässä ryhmässä Renault Kangoo on selvästi ripein pienimmästä iskutilavuudestaan huolimatta. Sen vääntö on kuitenkin huippuluokkaa ja hyvin valittujen välitystenkin ansiosta käytössä juuri oikeilla ajoalueilla. Opel häviää Renaultille hieman, ja sitten seuraavat sekuntien päästä Peugeot ja Volkswagen. Ohituskiihtyvyys on monin verroin tärkeämpää kuin paikaltaan lähtö, sillä se kuvaa paremmin käytännön suorituskykyä. Ennakointi on näillä autoilla varsinkin kuormattuna liikuttaessa joskus elintärkeä taito. Jokaisessa on varsinkin ohitusten yhteydessä syytä käyttää vaihteita aktiivisesti, sillä isolla vaihteella yritettäessä pitkäkin suora loppuu kesken.

Loistavat tavaratilat ovat eräs tärkeimmistä henkilöpakettiauton ostoperusteista. Pakettiautoversioina tyypillinen takaoviratkaisu on pariovet ja henkilöautoina ylösnostettava ovi tai luukku, miten vain halutaan tulkita. Opel on ainoa vertailun auto, jossa on pariovet, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Pariovet avautuvat normaalisti 90 astetta, mutta helpon lukituksen avaamisen jälkeen avautumiskulma on 180 astetta, jolloin auton saa peruutettua kiinni lastauslaituriin.

Ranskalaiset tarjoavat joko pariovet tai perinteisen ylös nousevan takaluukun valinnaisena ilman lisähintaa. VW:ssä epäsymmetrisistä pariovista pyydetään 340 euroa. Kaikissa autoissa tavaratila on pakettiautomaisen selväpiirteinen. Suurimmat tilat tarjoavat Opel ja Volkswagen, ovathan ne ulkomitoiltaankin suurimpia. Opelissa on eniten pituutta ja Volkswagenissa korkeutta.

Kantamaltaan Opelin valot ovat ryhmän pisimmät, ja muutenkin sen lähivalot ovat niukasti parhaat. Corsassa käytetään näiden Valeo-umpioiden lisäksi myös AL:n eli tutummin Boschin valmistamia valoja. Kahden eri valmistajan lähivaloissa ei ole merkittäviä eroja, mutta AL:n kaukovalot ovat selvästi lyhyemmät. Myös muiden lähivaloja voi kiittää, koska niissä on sopivasti kantamaa, ja erityisesti Renaultin kuviossa riittää leveyttä vasemmalla pitkälle.

Opelin ja Volkswagenin tuulilasi on kookas. Caddyn erimuotoiset peilit on lainattu suoraan Transporterista. Vaakasuorempi on vasemmalla ja varustettu laajakulmaosalla. Renaultin ja Peugeotin peilit ovat keskenään suurin piirtein samankokoiset, mutta erimalliset. Peugeotissa peilit ovat pystyssä, kun taas Renaultin laajakulmaosilla varustetuista vaakasuorista peileistä näkee laajemmalle sivusuuntaan. Sadekelillä taustanäkymien tarkkailu edellyttää takalasinpyyhkimen käyttöä. Renaultia lukuun ottamatta kaikkien pyyhin käynnistyy automaattisesti peruutettaessa, mikäli tuulilasinpyyhkimet ovat päällä. Opelin kumpikin ovipuolisko on varustettu omalla pyyhkimellä.

Varustetasostakin näkee, että aivan nykyisiä perheautojen varustestandardeja nämä pakettiauton sukuiset eivät täytä. Etuturvatyynyt sentään löytyvät kaikista, mutta sivutyynyt kuuluvat vain Peugeotin perushintaan. Verhomaisia yläturvatyynyjä puolestaan ei yhteenkään saa edes rahalla. Volkswagenin Caddy Life -malliin sellaiset ovat myöhemmin tulossa. Myös eritoten lapsiperheen viihtyvyyttä roimasti lisäävä ilmastointilaite on hankittava lisähintaan, joka autosta riippuen asettuu 999 ja 1 380 euron välille. Selvästi kovimmasta hinnastaan huolimatta Volkswagen on ryhmän heikoimmin varustettu

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 13/04, s.14-25)