Uusimmat Euro NCAP -törmäystestien tulokset kertovat edellisten testien tapaan autojen kolariturvallisuuden jatkuvasti kehittyneen. Hiukan yllättäen pienet tila-autot pärjäsivät aiemmin testattuja isoveljiään paremmin. Päähuomion niiltä varasti kuitenkin yksi kolmesta rutatusta henkilöautosta: Renault Laguna saavutti ensimmäisenä autona täydet viisi Euro NCAP -tähteä.

Vuonna 1997 alkaneet Euro NCAP:n (New Car Assessment Program) törmäystestit ovat vakiinnuttaneet asemansa autojen kolariturvallisuuden mittarina. Valmistajat suhtautuvat nykyisin niiden saamaan julkisuuteen tosissaan; esimerkiksi monissa automainoksissa siteerataan testituloksia.

Maaliskuun loppupuolella julkaistiin kahdeksan auton Euro NCAP -törmäystestin tulokset. Citroën Picasso, Mazda Premacy, Mitsubishi Space Star, Nissan Almera Tino ja Renault Scenic muodostivat pienten tila-autojen ryhmän. Näistä malleista muut paitsi Tino ovat myynnissä Suomessa. Parhaat pisteet vertailuryhmässään saaneen Tinon hintaneuvottelut ovat maahantuojan ja tehtaan välillä käynnissä, joten auto saapunee aikanaan tännekin. Fiat Multiplan sekä suomalaisittain mielenkiintoisen Opel Zafiran tuloksia saadaan odotella kesäkuuhun asti. Henkilöautoista tila-autoryhmän ulkopuolella mukana olivat Renault Laguna, Audi A4 ja Nissan Almeran hatchback-malli.

Tila-autojen kesken käytiin tiukka kisa, sillä Renault Scenic hävisi Tinolle vain pisteellä. Audi A4 ja Nissan Almera pääsivät nekin omissa testeissään neljän tähden kerhoon. Merkittävimmän tuloksen sai kuitenkin Renault Laguna, joka jää Euro NCAP -törmäystestiohjelman historian kirjoihin ensimmäisenä viiden tähden autona.

Kehityksestä huolimatta parannettavia kohteita riittää. Esimerkiksi nyt tehdyssä testissä havaittiin tila-autojen sivuturvatyynyjen toiminnassa puutteita. Valmistajat eivät vieläkään kiinnitä tarpeeksi huomiota auton keulan muotoilemiseen niin, että se aiheuttaisi mahdollisimman pienen loukkaantumisriskin jalankulkijalle. Asiasta on kiinnostuttu aina EU:n tasolla asti, jossa valmistellaan direktiiviä autojen keularakenteista. Lastenturvaistuimien asennus- ja käyttöohjeissa sekä niiden turvamerkinnöissä on edelleen parantamisen varaa, vaikka niissäkin on edistytty. Olisikin luonnollista, että näihin epäkohtiin keskityttäisiin entistä enemmän, vaikka se paras kolarin estäjä löytyy edelleen ratin ja penkin välistä.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 7/2001, s. 24-26)