Tuoreimpaan EuroNCAP-organisaation tekemään törmäystestisarjaan osallistui joukko pikkuautoja. Tulokset osoittavat, että pienikin auto voi tarjota matkustajilleen turvallisuutta.

Seitsemänteen vertailevaan EuroNCAP-törmäystestiin osallistuivat pikkuautot. Nyt julkaistut tulokset eivät välttämättä kiinnosta suomalaisia yhtä paljon kuin kesällä julkaistavat toisen puoliskon tulokset. Testimenetelmät olivat täsmälleen samat kuin ennenkin: Etutörmäyksessä auton kuljettajan puoleinen keula törmää 40 prosentin leveydeltä kokoonpainuvaan muuriin, auton nopeus kokeessa on 64 km/h . Sivutörmäyskokeessa kuljettajan puoleiseen oveen törmätään 50 kilometrin tuntinopeudella. Neljän testinuken avulla arvioidaan kuljettajan ja matkustajien vammautumisriskiä.

EuroNCAP-menetelmä on viime joulukuusta lähtien ollut ainoa myös USA:ssa, Australiassa ja Aasiassa hyväksytty yhteismitallinen törmäystesti. Useimmat autonvalmistajat ovat alussa esiintyneen kriittisyyden jälkeen myöntäneet vertailevien törmäystestien tarpeellisuuden ja EuroNCAP-testaukseen on suorastaan tungosta.

Pikkuautojen EuroNCAP-testit aloitettiin kolme vuotta sitten. Nyt on yksi kierros täyttymässä ja voidaan vetää ensimmäiset johtopäätökset. Alussa ei yksikään pikkuauto saanut parasta arvosanaa, nyt huippusuoritukseen ylsi jo kaksi autoa. Testi on osoittanut, että valmistajat voivat halutessaan tehdä muutoksia autojensa turvallisuuteen lyhyelläkin aikavälillä. Parantamisen varaa on kuitenkin esimerkiksi lasten turvallisuudessa. Seuraavaksi testin puitteissa onkin tarkoitus korostaa tämän aiheen tärkeyttä.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 5/2000, s. 36-38)