Helmikuussa alkaneet pikkuautojen EuroNCAP-törmäystestit jatkuivat neljäntoista automallin voimin. Tulokset kiinnostanevat myös Suomalaisia sillä testatuista malleista yhtätoista myydään täällä. Kuten jo testin ensimmäinen vaihe osoitti auton turvallisuus ei enää ole välttämättä sen koosta kiinni.

EuroNCAP (New Car Assessment Program) on tällä hetkellä ainoa yhteismitallinen uusien autojen kolariturvallisuuden testausohjelma. Törmäystestin tulokset hyväksytään Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa. Puolueettomuuden varmistamiseksi organisaatio ostaa testattavat autot nimettömänä. Testeissä merkkien edustajat saavat olla läsnä.

Eri kokoisten autojen pellin ryttäämisellä on jo sen verran perinteitä, että voidaan tehdä johtopäätöksiä valmistajien suhtautumisesta testien saamaan julkisuuteen. Kolme vuotta sitten EuroNCAP-testien alkaessa täydet neljä tähteä oli vielä suhteellisen harvinainen automainoksen komistus, mutta nykyisin yhä useampi uusi tai uusittu malli yltää tälle tasolle. Suunta on siis oikea.

Tämänkertaisen testin keskiarvo, kolme ja puoli tähteä, oli yhden viisisakaraisen verran kolmen vuoden takaista keskimääräistä tulosta parempi. Neljän tähden kovaan kastiin kurkotti viisi mallia. Ryhmän voittajaksi nousi myös ensimmäisen vaiheen autot mukaan lukien Toyota Yaris. Viimeiseksi jäi vuonna 1997 ensimmäisen kerran esitelty Fiat Seicento. Toisaalta helmikuussa testattu uusi Punto sijoittui koko joukon toiseksi mikä osaltaan kertoo muutaman vuoden aikana tapahtuneesta kehityksestä.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 17/2000, s. 46-50)