Citroën C3 1,4i SX ABS

Ford Fiesta 1,4i Trend

Honda Jazz 1,4i LS

Opel Corsa 1,2i Club

Renault Clio Expression 1,2 16V

Volkswagen Polo 1,4 Firstline

Autojen ominaisuudet ja varustelu eivät enää riipu auton koosta kuten takavuosina. Nykyiset pikkuautot tarjoavat kelvolliset ajo-ominaisuudet ja riittävän suorituskyvyn pidemmänkin matkan tekoa varten. Eikä varustelustakaan tarvitse tinkiä. Niinpä pikkuautot eivät ole enää perheen kakkosautoja, vaan etenkin moni kaupunkilainen on valinnut sellaisen ainoaksi kulkuneuvokseen.

Pikkuautojen mallistossa on tapahtunut melkoisesti uudistumista edellisestä vertailusta kaksi vuotta sitten. Samoista mallimerkinnöistä huolimatta kaikki vertailun autot ovat uudistuneet. Renault Cliota lukuun ottamatta autot ovat täysin uusia malleja. Renaultinkin tapauksessa malli on kokenut uudistuksen, jonka yhteydessä muun muassa moottori on vaihtunut 16-venttiiliseksi. Tämänkertaisen ryhmämme autoista peräti kolme on kevään uutuuksia – Citroën C3, Ford Fiesta ja Honda Jazz, eikä VW Polokaan ole ollut markkinoilla paljon pidempään. Opel Corsa on uusista malleista vanhin, mutta silläkään ei ole vielä ikää täyttä kahta vuotta.

Kaikkien vertailun autojen keulalla on nelisylinterinen rivimoottori poikittain ja sen jatkona viisivaihteinen vaihteisto. Moottoreiden koot vaihtelevat 1,2 ja 1,4 litran välillä. Moottorin koosta ja venttiilimäärästä ei voi päätellä tehokkuutta, sillä sekä tehokkain että pienitehoisin moottori ovat molemmat 1,4-litraisia ja ”vain” kahdeksanventtiilisiä. Etujousituksena kaikki merkit käyttävät joustintukia yhdessä kolmiomallisten alatukivarsien kanssa sekä kallistuksenvaimentimia. Kierrejouset kuuluvat tietysti tähän rakenteeseen. Takajousituksessa kaikki luottavat myös samaan yksinkertaiseen ja toimivaksi havaittuun rakenteeseen, eli poikittaispalkilla yhdistettyihin pitkittäistukivarsiin.

Kaikki vertailun autot oli varustettu lukkiutumattomin ABS-jarruin. Citroënin ja Opelin vertailussa olleen mallin tapauksessa ne olivat lisävaruste, muihin ne kuuluivat jo tässäkin varustetasossa. Hätäjarrutustehostin on Citroënin, Hondan ja Renaultin jarrujärjestelmässä. Kaikissa autoissa oli edessä jäähdytetyt levyt, takana luotettiin rumpujarruihin VW:tä lukuun ottamatta, jossa oli takanakin levyt, joskin umpinaiset.

Ohjaustehostin kuuluu nykyään jo pikkuautojen vakiovarustukseen. Fordissa on hydraulinen tehostin kuten VW:ssäkin, jossa sähkömoottori pyörittää ohjaustehostimen hydraulipumppua. Muissa tehostin on täyssähköinen, eli sähkömoottori avittaa suoraan ohjausakselin kääntymistä.

Tämänkertaisen vertailun voittoon nousi VW tasaisella suorituksellaan. Ero seuraavaan kolmikkoon, Ford, Honda ja Renault, oli pienin mahdollinen eli pisteen kymmenesosa. Opel Corsa Club oli testin halvin auto, josta olisi hinnan puolesta mahtunut mukaan myös varustellumpi 17 150 euroa maksava Comfort-versio, jos sellainen olisi ollut käytettävissä. Parempi varustelu ei kuitenkaan olisi muuttanut sen sijoitusta kilpakumppaneihin nähden.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 11/02, s. 10-25)