Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Kolumni ilmestyy TM:n verkkosivuilla viikottain.

***

Talvitestissä ajoimme autotoimittaja Ragnar Mehiston kanssa jääratakoetta, joka on yksi osa-alue hallittavuuskokeessa.

Kokeessa on tärkeää, että radan kunto pysyy läpi kokeen samanlaisena. Se vaatii hyvän sään sekä tarkkaan suunnitellun kunnostuksen.

Autoja on aina lähes kaksikymmentä, joten koe kestää hyvissäkin olosuhteissa kymmenisen tuntia. Kokeen aikana rataa kiertää harjalla varustettu työkone, jonka perässä on ”rengaspatteri”. Se koostuu kymmenestä piikkirenkaasta, joiden päällä on lekaharkon kokoisia betonipainoja.

Iltapäivä oli jo pitkällä, joten oli pimeä. Talvitestihän tehdään tammikuussa, joten siellä on lähes aina pimeä. Työkoneen päällä on onneksi vilkkuvalo, joten se sijainti on helppo havaita.

Ajamme jokaisella autolla useamman kierroksen, kunnes olemme tyytyväisiä tulokseen. Sen jälkeen ajamme suoran päässä olevan mutkan yleensä täysillä, eli vapaamuotoisena hallittavuuden kokeiluna.

Sillä kertaa hiljensimme heti maaliviivan ylitettyä ja ryhdyimme pohtimaan ajonvakautuksen toimintaa. Päätyyn ei sillä kertaa siis ajettu täysillä vaan sinne rullattiin. Sitten eteemme ilmestyi järkyttävä näky: työkoneen peräkärrystä oli mennyt vetoaisa poikki, mikä oli kaatanut kärryn renkaineen ja betonipainoineen. Tavaraa oli koko radan leveydeltä.

Työkoneen kuljettaja ei ollut huomannut tilannetta, joten vilkkuva valo kiersi rataa niin kuin kaikki olisi aivan hyvin.

No toisaalta, hyvinhän asiat olivatkin. Jos olisimme ajaneet kaarteeseen normaalivauhdilla eli täysiä, olisi vahinkoilmoituksen vauriokuvaukseen saanut piirtää ja ympyröidä koko auton.

Kun tuijotimme Ragnarin kanssa tapaturman jälkiä, ymmärsimme nopeasti, että yötyöt odottavat. Siivoaminen ja vetoaisan korjaaminen kestäisi pitkään. Avasimme radion ja nojauduimme taaksepäin. Radiossa toimittaja toivotti kaikille kuuntelijoille oikein rattoisaa perjantai-iltaa.

Lue myös:
Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään