Viime vuoden numerossa 6 tutkimme, miten kookas perhe sopii alle sata tuhatta markkaa maksaviin autoihin. Silloin jäi vastausta vaille kysymys, miten koehenkilömme sopisivat kalliimpiin ajokkeihin. Sekin on nyt tutkittu.

Otsikon kysymys voi tuntua itsestäänselvyydeltä mutta sitä se ei ole. Komea hintalappu ei välttämättä tarkoita väljempiä tiloja kaikissa autoissa, vaikka perusyhteys hinnan ja tilojen välillä tietenkin on olemassa. Tällä kertaa emme panneet tiettyä koko- tai hintaluokkaa järjestykseen, vaan otimme kuusitoista esimerkkiä erityyppisistä autoista – kuitenkin siten, että neljä autoa muodosti aina jossain mielessä vertailukelpoisen ryhmän. Jos ei muuten, niin ainakin perustyypiltään tai hintaluokaltaan. Valinnoissa seurailtiin myös mallien myyntimääriä, jotta juttu antaisi hyvän kuvan myös vaihtoautojen tilatarjonnasta.

Ryhmä kokoaminen alkoi siitä, mihin edellinen ryhmä loppui: vuosi sitten tungimme kookasta perhettä muun muassa Ford Focukseen, Opel Astraan, Toyota Corollaan ja Volkswagen Golfiin. Nyt otimme samoilta merkeiltä ensimmäiseksi neljän auton ryhmäksi Mondeon, Vectran, Avensiksen ja Passatin. Toinen ryhmä koottiin vielä astetta kalliimmasta hintaluokasta, lähtöhinnoissa noin 220-240 000 markkaa, johon otettiin kaksi sedan-koria ja kaksi farmaria. C-sarjan Mercedes-Benz kuuluu tähän hintaluokkaan. Hieman ”alihintaisena” mutta kooltaan joukkoon sopivana ryhmään kelpuutettiin Nissan Maxima. Saab 9-5 ja Volvo V70 edustavat tässä luokassa pohjoismaisia farmariarvoja.

Jäljellejääviin kahteen ryhmään koottiin esimerkkejä hyvinkin erikokoisista ja -hintaisista mutta perustyypiltään samanlaisista autoista. Tila-autoiksi valitsimme Citroen Berlingon, joka ikään kuin sai samalla kunnian edustaa Peugeot Partnerin lisäksi muitakin kaltaisiaan ”koppiautoja” vertailussa toisentyyppisiin, huomattavasti kalliimpiin tila-autoihin. Renault Scenic on luokkansa edelläkävijä ja jo suosionsa vakiinnuttanut keskikokoinen tila-auto. Seat Alhambra tuli mukaan myös Ford Galaxyn (ja Suomen tuontilistalta puuttuvan VW Sharanin) tilojen edustajaksi. Galaxyn hinnat alkavat 224 900 markasta, Seatin hintoja ei ollut vielä tätä kirjoitettaessa vahvistettu. Kuitenkin näiden kahden koko lailla identtisen mallin kanssa ollaan selvästi Renault Sceniciä kalliimmassa ja isommassa luokassa. Chrysler Grand Voyager on hyvä esimerkki tila-autosta amerikkalaiseen tapaan. Ulkomittoja on joka suuntaan vielä hieman enemmän. Maastureitakin on mukana monenkokoisia ja -hintaisia. Suzuki Grand Vitara on maasturiksi melko pieni, eikä Jeep Cherokee ole sitä paljoa isompi. Mitsubishi Pajero on joka suhteessa täysimittainen maasturi. Chevrolet Tahoe taas on aito amerikanmaasturi, jossa kaikki on suurta ulkomittoja myöten

Vertailuperhe vahvistuksineen on vain esimerkki siitä, minkälaisia pulmia syntyy kun valtavirran mitoista ohikasvaneet ihmiset valitsevat perheautoa. Toinen keskipituudeltaan samanlainen perhe voisi kokea jotkut yksityiskohdat toisin, mutta kokemusten peruslinjaukset pysyisivät varmasti samoina, vaikka vertailuperhettä vaihdettaisiin.

(Tiivistelmä Markku Juntusen artikkelista TM 4/2001, s. 16-22)