Innostus oli valtava, kun arizonalainen Elio esitteli huipputaloudellisen kolmepyöräisen autonsa. Mutta kuten niin monen vastaavan projektin yhteydessä, myös tässä ajauduttiin ongelmiin, niin teknisiin kuin taloudellisiin. Luvatut aikataulut venyivät kerta toisensa jälkeen, eikä alun perin jo vuonna 2012 luvattua autoa ole saatu vieläkään tuotantoon.

Elio käytti vuosia muuttaakseen Geon moottorin omaan käyttöönsä sopivaksi, mutta nyt aivan tuotannon (siis mahdollisen) kalkkiviivoilla moottori pistettiin vaihtoon. Oman voimanlähteen sijaan yhtiö tekee nyt yhteistyötä Roushin kanssa uuden moottorin sovittamiseksi kolmepyöräiseen.

Moottorin lähdettä ei mainita, mutta Roushin historian tuntien olisi ihmeellistä, jos se olisi jokin muu kuin Ford. Elion tiedotteen mukaan uusi moottori lähes kaksinkertaistaa tehon. Silti kulutus on luokan pienin ja auton hinta erittäin alhainen.

Elioon suunniteltu moottori oli kolmesylinterinen 0,9-litrainen, joka kehitti 40 kilowattia ja vääntömomenttia 75 Nm. Elio kiihtyi sillä varustettuna nollasta sataan yhdessätoista sekunnissa. Kaupunkikulutuksen luvattiin jäävän alle viiden litran sadalla ja maantiellä riitti alle kolme litraa sadalla.

Mikäli Elioon asennetaan Fordin kolmesylinterinen 1,0-litrainen EcoBoost, teho melkein kaksinkertaistuu, mutta kulutus ei paljon nouse. Sen sijaan suorituskyky nousee aivan eri tasolle tehden auton houkuttelevammaksi.

Lehdistötiedotteen mukaan moottorin vaihto säästää yhtiöltä 120 miljoonaa dollaria oman moottorin käyttöön verrattuna. Siitä huolimatta on hämmentävää vaihtaa voimanlähdettä näin lähellä mahdollisen tuotannon aloittamista. Tuota ajankohtaa on siirretty niin monta kertaa, että monen usko Elion tulevaisuuteen on loppunut jo kauan aikaa sitten.

Toisaalta, jos Elio olisi alun perin ymmärtänyt hankkia moottorin ulkopuoliselta lähteeltä, auto voisi olla jo tuotannossa.