Kun isällä on pituutta 193 cm, äidillä 182 cm, viisivuotias on jo reilusti koulukkaan kokoinen ja kolmevuotiaskin venyy vauhdilla, perheen auton valinta muuttuu selviytymistaisteluksi. Silloin eivät kiihtyvyydet, kulutukset eivätkä kaarreominaisuudet kiinnosta. Kysymys on yksinkertaisesti siitä, mihin autoon perhe sopii.

* Citroen Xsara * Fiat Punto * Fiat Brava * Ford Ka * Ford Focus * Lada 110 * Mazda 323 * Nissan Micra * Opel Corsa * Opel Astra * Peugeot 206 * Peugeot 306 * Renault Twingo * Renault Megane * Skoda Felicia * Skoda Octavia * Toyota Yaris * Toyota Corolla * Volkswagen Polo * Volkswagen Golf

Isokokoisten ihmisten ongelmat ratkeavat myös autokaupassa periaatteessa rahalla. Yleensähän saa sitä enemmän autoa, mitä enemmän rahaa on käytettävissä. Todellisuudessa tilanne ei ole aivan näin yksinkertainen. Jos tutkittaisiin koko Suomen automallisto sisätilojen kannalta, kaikista kokoluokista löytyisi tietenkin hyviä ja huonoja, mutta myös isoista autoista yllättävääkin ahtautta. Joka tapauksessa suurempi rahasumma ainakin antaa lisää valinnanvaraa.

Otimme pitkän perheen tutkittavaksi viime vuoden myyntitilaston kärjestä 20 autoa, joiden halvimpien versioiden hinta on enintään 110 000 mk. Sisätiloja arvosteltiin siten, että kuljettajan työskentelytilaa painotettiin eniten. Perheen äidin piti sopia takaistuimelle kuljettajan taakse, pikkuautoissa oikealle etuistuimelle. Myös lasten turvaistuinten käyttömahdollisuuksia arvioitiin. Autot jaettiin lopputuloksissa viiteen ryhmään käyttökelpoisuutensa mukaan.

Kokonaisuutena parhaat tilat tarjoaa Ford Focus. Neljän tähden ryhmää ovat Opel Astra, Skoda Octavia ja Volkswagen Golf. Pikkuautoista ylivoimainen on Renault Twingo, joka ylittää monet isompansakin sisätiloillaan – tosin tavaratilan kustannuksella.

(Tiivistelmä Markku Juntusen artikkelista TM 5/2000, s. 54-61)