KÄYTTÖJÄRJESTELMÄVERSIO 5.50 sisältää paitsi uusia ominaisuuksia, myös pienempiä parannuksia PlayStation 4:n käyttöliittymään.

Luvassa on peliajan tarkkailuun ja säätelyyn suunniteltu toiminto, joka auttaa rajoittamaan ruutuaikaa ja antaa varoituksen, kun asetettu peliaika lähestyy loppuaan. Samalla vanhemmat tietävät tarkasti, kuinka paljon on oikeasti pelattu – toiminto ei tosin pidä minkäänlaista lokia tapahtumista.

”Dolby Atmos -tukea odotellaan yhä…”

Tulossa on myös kauan kaivattu toiminto omien taustakuvien käyttöön, mutta pelikonsoli hyväksyy kuvatiedostot vain siinä tapauksessa, jos sijaitsevat usb-tikun IMAGES-kansiossa.

Kirjaston käytettävyyteen sekä pikavalikoihin saadaan käyttömukavuutta sujuvoittavia viilauksia, minkä lisäksi vanhoja järjestelmäilmoituksia saa vihdoin siistittyä. Ihan kaikkea ei kuitenkaan voi saada: pelaajatunnuksen vaihtaminen ei vieläkään taida onnistua.

”Omat taustakuvat toimivat muuten aikoinaan jo PlayStation 3:lla…”

PÄIVITYKSEN MERKITTÄVIN tekninen uudistus koskee kuitenkin vain ja ainoastaan PlayStation 4 Pro -laiteversiota, jolla voi vastaisuudessa kytkeä päälle niin sanotun supersampling-toimintatilan.

Käytännössä kyse on siitä, että PS4 Pro laskee pelin tuottaman grafiikan sisäisesti korkeammalla erottelulla, minkä jälkeen lopputulos skaalataan vastaamaan käytettävän näyttölaitteen ominaistarkkuutta.

Teoriatasolla menetelmä vähentää graafisten artefaktien määrää ja tuottaa aavistuksen paremman terävyysvaikutelman.

Käytännössä edut riippuvat itse pelistä ja sen hyödyntämästä tekniikasta kuten grafiikkatilasta, mutta mahdollisesti myös reunanpehmennyksestä, suodatusmenetelmistä ja esimerkiksi tehosteiden määrästä. Moni peli nojaa myös dynaamisesti vaihtelevaan erotteluun, mikä niin ikään vaikuttaa asiaan.

Ominaisuudesta on joka tapauksessa hyötyä vain siinä tapauksessa, jos näyttölaitteen luontainen tarkkuus on 1920 x 1080 pistettä tai pienempi. Toisin sanoen supersampling-tilasta ei ole iloa 4k-televisiolla.

Lisäksi on epäselvää, miten käyttöjärjestelmätasolla toteutettu supersampling ylipäätään eroaa pelikohtaisesta yhteensopivuudesta, ja pystyykö se tuottamaan parempaa grafiikkaa peleissä, joita ei ole suunniteltu hyödyntämään PlayStation 4 Pro -konsolin ominaisuuksia. Vaikutukset kuvanopeuteen jäävät niin ikään nähtäväksi.

MITEN VAIN, kokonaisuutena PlayStationin käyttöjärjestelmäversio 5.50 on siis tavallista isompi paketti. Testivaihe kestää todennäköisimmin joitakin viikkoja, joten virallinen julkaisu tapahtuu maaliskuun aikana.