Mistäpä sen luontevampaa on aloittaa moottorikelkkailu kuin alle kouluikäisenä lastenkelkalla. Aloitus vaatii vanhemmilta muutakin kuin rahoitusta. Mukana on oltava koko ajan jo pelkästään turvallisuussyistä

Polariksen lastenkelkka on todella pirteä ilmestys. Sen värit ja muodot on otettu suoraan aikuisten mallista, sillä XC 120 X on pienennetty (2/3) näköispainos Polariksen XC SP X -malleista.

Lasten kelkka ei kuitenkaan ole pienestä koostaan huolimatta ”lelu”, vaan todellinen ajoneuvo. Pelisäännöt kannattaa luoda selviksi jo alusta alkaen. Ensinnäkin lastenkelkkoja saa käyttää vain muulta liikenteeltä suljetulla ja riittävän hyvin eristetyllä alueella. Pelisääntöihin kuuluu myös kypäränkäyttö. Lastenkelkkojen vauhti on rajoitettu tehtaalla valmiiksi ja on sopiva aloittelijalle. Kelkka etenee kaasu pohjassa noin 10 km/h nopeudella. Periaatteena ainakin aluksi kannattaa pitää ”omien jalkojen nopeutta”. Jos kelkka ei pysy lapsen tai lapsi aikuisen hallinnassa kunnolla, on se tarvittaessa saatava kiinni vaikka juoksemalla.

Polariksessa on vakiovarusteena katkaisin, joka katkaisee sytytysvirran, jos kuljettaja putoaa kelkasta. Sama katkaisin toimii myös, jos konepeitto aukaistaan. Lisäksi oikeassa kahvassa on normaali painettava tappokatkaisin. Turvavarusteena on myös vakiovarusteena kelkan mukana tuleva varoituslippu, jonka näkee pienen kumpareenkin takaa.

Moottoritila on Polariksessa siisti paketti. Kaikki kuumat ja liikkuvat osat on eristetty pois lasten käsien ulottuvilta. Voima siirtyy moottorilta keskipakoiskytkimen kautta ketjulla telamatolle. Moottori on lämpimänä helppo käynnistää, ja alle 10-vuotias käynnistää sen helposti itsekin.

Istuma-asento on luonteva, ja lapsen kasvaessa ohjaustankoa voi säätää vastaamaan paremmin muuttuneita mittoja. Tämäkin on uutuus lastenkelkoissa. Telatunneli on tehty aikuisten kelkkojen tyyliin alumiinista, mikä keventää kelkan rakennetta. Istuimen alla on erillinen säilytystila, joka sekin on uutta.

(Tiivistelmä Keijo Vidgrenin artikkelista TM 4/03, s. 40-41)