Autovarkaita on moneksi. Jotkut käyttävät pelkkää raakaa voimaa, mutta jotkut toiset tietävät oikein hyvin, mitä he ovat tekemässä.

Hollannissa nähtiin äskettäin mielenkiintoinen autovarkaustapaus, josta autovarkauden kohteeksi joutunut Marc Rooding kertoo tapauksesta Medium-palvelussa. Rooding itse luonnehtii varkaiden metodia ”nerokkaaksi”.

Roodingilla oli BMW F30 320i, joka joutui eräänä maanantain vastaisena yönä näennäisesti vandalismin kohteeksi keskellä yötä. Poliisit olivat saapuneet Roodingin auton luo keskellä yötä, kun autosta oli lähtenyt hälytys hätäkeskukseen, joka oli puolestaan ohjattu poliisin tietoon.

Auton apukuskin puoleinen ikkuna oli osittain rikottu. Autosta ei kuitenkaan ollut viety mitään tai sotkettu mitään, mikä viittasi siihen, että kyseessä oli silkka vandalismi. Rooding kertoo kuitenkin havainneensa, että sisävalaistusvalot eivät toimineet.

Kun auto vietiin seuraavana päivänä korjaamolle, auton iDrive-käyttöliittymä varoitti, että apukuskin puoleisen turvavyön kanssa oli ongelma ja että katossa oleva SOS-nappula ei ollut enää yhteydessä autoon.

Ikkunan korjaaminen ei yllättäen poistanut näitä virheilmoituksia, minkä vuoksi Rooding päätti viedä auton tutkittavaksi BMW-myyjälle. Kaksi huoltohenkilöä tutki autoa mutta ei keksinyt syytä siihen, miksi rikkinäinen ikkuna aiheuttaisi tällaisia ongelmia.

Yksi työntekijä kuitenkin huomasi pienen raon sisällä ovenpielessä. Kun tätä rakoa avattiin, he löysivät turvatyynyn reunan sekä johdon, joka kulki ikkunanpieltä pitkin auton kattoon. Kävi ilmi, että johto oli katkaistu.

Kuva katkaistusta johdosta. Kuva: Marc Rooding / Medium

Tämä herätti kysymyksen, toimiko auton sisäinen hälytysjärjestelmä enää, ja testattaessa ilmeni, ettei se toiminut.

Huoltohenkilö selitti, että auton katossa on kaksi anturia, joiden tarkoitus on havaita murtoja. Ensimmäinen on tutka, joka havainnoi liikettä auton sisältä ja toinen oli ilmanpaineanturi, joka havainnoin äkkinäisiä ilmanpaineen muutoksia. Se havaitsee myös ikkunan hajoamisen.

Nyt totuuS alkoi valjeta.

”Oli päivänselvää, että nämä murtovarkaat eivät olleet tunareita”, Rooding kirjoittaa. ”He tiesivät tarkalleen, mitä he olivat tekemässä. Heidän suunnitelmansa oli saada se näyttämään murrolta ilman varkautta ja samalla he ottivat pois käytöstä hälytysjärjestelmän peittäen jälkensä mahdollisimman hyvin.”

Todennäköisesti jos auto olisi jätetty pihalle, murtovarkaat olisivat murtautuneet siihen uudestaan ilman, että hälytys olisi aktivoitunut. Tällöin heillä olisi runsaasti aikaa varastaa auto kokonaan.

Rooding kirjoittaa, että sekä Hollannin poliisi että BMW:n työntekijät eivät olleet koskaan kuulleet, että autoa olisi yritetty varastaa tällä tavalla.

Tarinan opetus Roodingin mukaan on, että auton ikkunan rikkominen voi olla merkki jostain vakavammasta. Jos auto varoittaa hälytysjärjestelmän olevan pois käytöstä, auto kannattaa siirtää turvalliseen tilaan.