Sähkömoottorin käyttö erilaisissa kulkupeleissä yleistyy kovaa vauhtia ja markkinoilla nähdään jatkuvasti uusia laitteita, joita on vaikea sijoittaa suoraan mihinkään jo olemassa olevaan kategoriaan. Bultaco Motorsin kehittämä Brinco on tällaisesta kulkuneuvosta oiva esimerkki.

Bultacon maahantuonnista vastaavan Oy Brandt Ab:n mukaan Brinco ei ole sähköavusteinen polkupyörä, vaan versiosta riippuen hybridipolkupyörä, hybridimopo tai hybridi-krossipyörä. Brincon itsenäinen sähkömoottori pystyy Brandtin mukaan jopa 100 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Matkantekoa voi polkemalla  pidentää entisestään.

Jokaiselle jotakin

Brinco-mallisto kattaa kolme eri mallia (R-E, C ja S), joista jokaisesta on mopoksi ja polkupyöräksi luokiteltavat versiot. Vuoden alusta voimaan tulleen lakiuudistuksen mukaisesti Brincon tehottomampi versio luokitellaan ryhmään ”moottorilla varustetut polkupyörät”. Tehokkaampi malli luokitellaan mopoksi.

Pienempitehoisempien mallien rakenteellinen huippunopeus on siis 25 kilometriä tunnissa ja maksimiteho yksi kilowatti. Näiden mallien ajaminen edellyttää vain liikennevakuutuksen ottamista.

Brincon tehokkaampien malliversioiden huippunopeus on 45km/h. Näin ollen ne luokitellaan mopoiksi ja ajaminen edellyttää mopokorttia. Pyörät tarvitsevat liikennevakuutuksen ja ne pitää rekisteröidä. Ajaessa on käytettävä kypärää.

Bultaco valmistaa Brincosta myös offroad-käyttöön suunnitellun R-version, jossa on tehoa kaksi kilowattia ja jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa.

Kaikki Brincot ovat R-mallia lukuunottamatta tieliikennelaillisia. Hinnat vaihtelevat 5500-6200 euron välillä. Ensimmäiset pyörät saapunevat Suomeen marraskuussa.

Lisätietoja Brincoista Bultacon kotisivuilla >>