Lähes kolme vuosikymmentä sitten manan majoille siirtynyt Pontiac GTO herää henkiin ensi vuonna. Synnyttäjänä on australialainen Holden ja kätilönä Bob Lutz.

Uusi kaksiovinen nelipaikkainen Pontiac GTO-coupé tullaan valmistamaan Australiassa Elizabethin tehtaalla. Myyntiin se ehtii ensi vuoden lopulla, vuoden 2004 malliksi nimettynä. Yhdysvaltoihin tarkoitettu myyntimäärä on 18 000 autoa vuodessa. Euroopan kiintiöstä ja tarkemmista teknisistä tiedoista ei ole saatavissa tietoja ennen kuin vuoden loppupuolella.

GTO:ssa tulee olemaan kaksiosainen Pontiacille tunnusomainen maski ja 5,7-litrainen Corvetten LS-1-vinkkeli, joka tavan mukaan säädetään hieman Vette-versiota säyseämmäksi. Vaihteistovaihtoehdot ovat joko nelilovinen automaatti tai kuusipykäläinen manuaali.

Holden Monaro esiteltiin ensi kerran vuonna 1968. Se oli ensimmäinen kokonaan Australiassa suunniteltu ja valmistettu muskeli-coupé. Mallinimi oli Australiassa yhtä merkittävä ja tunnelatautunut kuin Pontiac GTO. Yhtiö päätti herättää nimen henkiin vuonna 2001 esitellyssä muskelipirssissä, josta tuli välittömästi sensaatiomaiseksi kuvailtu menestys.

Pontiac GTO siirtyi historiaan vuonna 1974, mutta niitä oli kymmenessä vuodessa myyty noin 700 000 autoa, mikä ei ollut lainkaan paha määrä erikoismallille. Uusi GTO ei ehkä yllä yhtä hyviin lukemiin, mutta se tulee varmasti kutkuttamaan monen innokkaan kaasujalkaa.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 15/02, s. 138)