Ennätyskoe ajettiin jo viime maanantaina (16. huhtikuuta), jolloin Porschen tehdaskuljettaja, ranskalainen Kévin Estre kiersi Nürburgringin Nordschleifen 6 minuutissa ja 56,4 sekunnissa. Aikaan voi suhtautua kahdella tavalla eli kerrotaanko hyvät vai huonot uutiset.

Hyvä uutinen on se, että aika on 24 sekuntia nopeampi kuin edellisen sukupolven 911 GT3 RS:llä. Uusi 911 GT3 RS on nyt kolmas Porschen malli 918 Spiderin ja 911 GT2:n jälkeen, joka on alittanut ”Ringillä” seitsemän minuutin rajan. Estren lisäksi rataa kiersi myös Porschen kehitystyöhön osallistuva Lars Kern ja kaikki kaksikon ajamat neljä kierrosaikaa olivat alle seitsemän minuuttia.

Huono uutinen puolestaan on se, että konsernisisar Lamborghini Huracan LP640-4 Performanten ajasta jäätiin vähän yli neljän sekunnin päähän. Porschella ei kuitenkaan surra asiaa, vaan yhtiön autourheilusta ja GT-autoista vastaava Frank Steffen Wallliser on ylpeä suorituksesta: ”Mikään muu Porschen malli ei ole niin lähellä kilpa-autoa kuin GT3 RS. Siinä on paljon ratkaisuja, jotka ovat suoraan radoilta esimerkiksi 911 GT3 R -mallista.”

Estre lähti nopeimmalle kierrokselle kaksikymmentä minuuttia ennen puolta päivää oivallisissa olosuhteissa. Ilman lämpötila oli 14 ja radan lämpötila 18 astetta. Hän kehuu kierrosta upeaksi kokemukseksi: “Nopeissa kaarteissa ja varsinkin jarrutuksissa GT3 RS on uskomattoman samanlainen kilpa-autoni GT3 R. Osa kiitoksesta kuuluu uuden sukupolven renkaille. Pidän GT3 RS:n moottorista, joka kiertää aina 9 000 r/min saakka. Sen sointi on kuin unelma ja vääntö massiivinen.”

Nürburgringillä Porschessa oli uusimman sukupolven Michelin Pilot Sport Cup 2 R -renkaat. Edessä rengaskoko oli 265/35 ZR 20 ja takana 325/30 ZR 21. Renkaat on tarkoitettu rata-ajoon, mutta ne täyttävät kaikki EU-vaatimukset eli niillä voi ajaa myös liikenteessä. Lisäksi 911 GT3 RS:ssä oli Weisscah Package, joka esiteltiin autoon maaliskuun lopussa New Yorkin autonäyttelyssä.

Mallivuodelle 2018 Porsche loihti 911 GT3 RS:n moottoriin 15 kilowattia lisää, joten niitä on nyt käytettävissä 383 kappaletta. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja saavuttaa 312 km/h huippunopeuden. Suomessa auton saa omakseen 370 867 eurolla, minkä lisäksi “Ringin” kiertäneessä autossa oli ainakin Weissach-paketti (27 905 euroa) ja keraamiset komposiittijarrut (17 515 euroa).