Porschella on taito esitellä uusi malli, jota on vaikea erottaa edeltäjästään. Boxster ei tee tässä suhteessa poikkeusta vaan jatkaa merkin evoluutiolinjalla.

Samalla tavoin kuin kesällä 911:n esittelyssä, myös lokakuun lopulla Itävallassa uusi Boxster muistutti hämmästyttävästi edeltäjäänsä. Yhtiön edustajat ovatkin kerta toisensa jälkeen uusia malleja esitellessään painottaneet, että he eivät halua aikaisemman mallin vanhenevan yhdessä yössä.

Boxsterin suosio on ylittänyt jopa valmistajan rohkeimmat arviot. Kahdeksan vuoden aikana mallia on valmistettu yli 160 000 kappaletta, joista toistasataa tuhatta Suomessa.

Ulkonäöltään Boxster on palannut takaisin merkin perinteisiin muotoihin. Aivan kuten 911-isoveljessä, myös Boxsterissa etuvalot on muutettu pyöreiksi. Keulassa on hämmästyttävän paljon 1950-luvun ilmettä.

Tarkemmin katsoen Boxster on bodanneen näköinen. Rajumman Boxster S:n erottaa edestä puskurin alapuolella olevasta ilmanottoaukosta, sivulta tuumaa suuremmista 18-tuumaisista pyöristä ja takaa kaksoispakoputkesta. Tavallisessa Boxsterissa pakokaasut puhalletaan ulos ovaalinmuotoisesta aukosta.

Kuljettajalla on paljon miellyttävämmät oltavat kuin aikaisemmin. Kaiken kaikkiaan ohjaamossa on paljon aikaisempaa laadukkaampi tunnelma. Osin tämä johtuu materiaalien kohennuksesta, osin lisääntyneestä vakiovarustelusta.

Porsche haluaa pitää Boxsterin selvästi 911-sarjan alapuolella. Varovaisten voimanlisäysten myötä perusmallin teho on kasvanut kahdeksan vuoden aikana 150:stä 176 kilowattiin, joista kahdeksan saatiin tämän muutoksen myötä. Boxster S sai 15 kilowattia lisää kokonaissumman ollessa nyt 206. Moottorin ominaisuuksia on pyritty kehittämään niin, että alavääntöä on enemmän. Tehon kasvusta huolimatta kulutus on laskenut ja pakokaasut ovat puhtaampia.

Vaihteensiirto on muuttunut lyhentyneiden vaihdevivun liikkeiden myötä napakammaksi. Boxster S:ssä muutos on suurempi, sillä siinä käytetään samaa kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa kuin 911:ssä. Tämän vaihteiston saa lisähintaan myös tavalliseen Boxsteriin sport-paketissa aktiivijousituksen kanssa. Toisena vaihtoehtona on viisivaihteinen Tiptronic S, eli automaattivaihteisto, jota voi käyttää myös käsivalintaisena.

Urheilullisesti muriseviksi säädetyissä moottoreissa on selvä aste-ero. Jo tavallisen Boxsterin suorituskykyä voi kuvailla Suomeen yltäkylläiseksi. Toisin sanoen kuljettajalta vaaditaan itsehillintää. Mutta kyllä Boxster S:n römeämpi sointi ja terävämpi kiihtyvyys jättivät mieleenpainuvamman kuvan itsestään.

Ajettavuuden muutoksista on rehellisesti sanoen vaikea kertoa mitään, kun rinnalla ei ollut vanhaa mallia. Jarrut ovat suuremmat ja tehokkaammat, minkä myös huomaa. Ohjauksessa on nyt muuttuva tehostus isoveljen tyyliin. Sitä vastoin iskunvaimennuksen ja jousituksen muutos urheilullisemmaksi on enemmän henkimaailman hommia

Suomalaisittain on upeaa, että yhtä maailman hienoimmista urheiluautoista valmistetaan täällä. Siksi uudistuneelle Boxsterille toivoo menestystä kaikkialla maailmassa. Toive ei ole aivan aiheeton, sillä lisääntyneestä varustelusta ja parannuksista huolimatta perusmallin hinta on noussut vain 600 euroa ollen nyt 69 900 euroa. Boxster S:n kohdalla korotus on 2 000 euroa ja uusi hinta 84 400 euroa.

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 19/04, s. 136-137)