Porsche on ylittänyt itsensä ja nostanut käsitteen urheiluautosta uudelle tasolle. Carrera GT:n kohdalla voidaan puhua superurheiluautosta, sillä se on katukäyttöön kesytetty kilpa-auto.

Vuonna 1998 Porsche 911 GT1 ajoi maaliin luokkansa ylivoimaisena voittajana Le Mansissa, mikä synnytti pääjohtaja Wendelin Wiedekingille ajatuksen superurheiluauton rakentamisesta. Keväällä 2003 Genevessä esiteltiin lopullinen tuotantoversio. Porsche Carrera GT on ensimmäinen auto maailmassa, tuotantoautot ja kilpa-autot mukaan lukien, jossa perusrakenne ja monokokkiohjaamo on tehty hiilikuidulla vahvistetusta muovista. Tavallisessa rakenteessa on lukuisa määrä erillisiä osia, mutta Carrera GT:ssä se koostuu vain muutamasta elementistä.

Carrera GT:n ilmanvastuskerroin on kaikkea muuta kuin nykyaikainen (0,396), mutta muotoilussa on keskitytty siihen, että auton ajettavuus säilyy vielä huippunopeudella, 330 km/h. Porsche Carrera GT:n paino on saatu puristettua 1 380 kiloon. Voisi siis kuvitella, että tehoa ei tarvita valtavasti, mutta auton kehittäjät ajattelivat toisin. Moottoria suunniteltaessa oli voiman lisäksi kolme muutakin tärkeää päämäärää: keveys, pieni koko ja rakenteellinen jäykkyys. Voima välitetään takapyörille kuusivaihteisen vaihteiston kautta. Voimansiirrossa on toinen maailman ensi-iltaansa pääsevä ratkaisu eli keraaminen kytkin.

Mikäli vielä ei ole tullut selväksi, että Carrera GT on rakenteiltaan puhdas kilpa-auto, varmistuu se viimeistään alustaa tutkittaessa. Insinöörit ovat kuitenkin ottaneet huomioon sen, että jousituksen on selviydyttävä jokapäiväisestä liikenteestä ja olosuhteista, jotka ovat kaukana ratojen tasaisesta asvaltista. Jarrut ovat tietenkin parasta, mitä Porsche voi tarjota.

Ohjaamossa on yllättävän paljon tilaa. Pitkäkin kuljettaja saa mieleisen asennon, ja pienen säätelyn jälkeen kaikki hallintalaitteet ovat erinomaisesti kohdallaan. Korkealle sijoitetun vaihdekepin paikka hämmästyttää aluksi, mutta osoittautuu mainioksi. Käden liike ohjauspyörältä vaihdon hetkellä on mahdollisimman lyhyt. Vaikka Carrera GT on tasapainoinen, se vaatii kuljettajalta aktiivisuutta. Kun auton heittää tahallaan luistoon, käytöksestä löytyy entisaikojen Porschen vasaramaisia taipumuksia.

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 17/03, s. 78-80)