Kun liiketoiminta sujuu hyvin ja rahaa on kertynyt säästöön riittävästi, on perinteisiä urheiluautoja jo yli miljoona kappaletta valmistanut Porsche päättänyt ottaa mallistoonsa myös muotituotteen eli urheilumaasturin. Kenellekään ei liene yllätys, että tuloksena on täysipainoinen maastokelpoinen urheiluauto, jonka ei maantielläkään tarvitse ujostella edes kaikkein nopeimpia urheiluautoja. Cayennen menestys on taattu jo ennen kuin yhtään autoa on luovutettu – tilauskirjat alkavat nimittäin täyttyä osakkeenomistajia tyydyttävällä vauhdilla.

Ellei sitä olisi itse kokenut, tuntuisi vaikealta uskoa että 2 355 kiloa painava ja lähes viisi metriä pitkä viisipaikkainen maasturi kiihtyy tasatahtiin maailman nopeimpien urheiluautojen kanssa, yltää sallituissa oloissa 266 km/h huippunopeuteen, kuljettaa 540 litran tavaratilassaan kaiken tarpeellisen ja on niin moottoriteillä kuin kapeilla kyläteilläkin ketterä, tasapainoinen ja suoranainen ilo ajettavaksi! Nokalla muriseva V8 kaksine turboineen ja huikeine 620 newtonmetrin vääntömomentteineen vastaa kaasupolkimen pieniinkin liikkeisiin välittömällä ja – niin tuntuu – äärettömiin riittävällä tehonlisäyksellä. Suuri paino ja kova suorituskyky vaativat myös kunnon jarrut, ja Porschessa on parasta mitä markkinoilta löytyy: kuusimäntäiset alumiiniset jarrusatulat ja jäähdytetyt levyt ympäriinsä.

Cayenne viihtyy yhtä hienosti myös kaikkein vaativimmissakin maasto-oloissa. Neliveto on kiinteä, mutta koska kyseessä on urheiluautotehtaan tuote, on veto järjestetty niin, että normaalitilanteessa 62 prosenttia tehosta välittyy takapyörien ja 38 etupyörien kautta. Voimanjakajaan on liitetty myös alennusvaihde. Nelivedon hallinnasta 90 prosenttia hoituu mekaanisin menetelmin ja vain 10 prosenttia elektronisesti.

Porsche Cayennesta on olemassa kaksi versiota: S ja Turbo. Molemmissa on sama upouusi V8-moottori yhdistettynä kuusinopeuksiseen automaattivaihteistoon, jossa on myös Tiptronic-käsinvalintamahdollisuus. Hintaeroa versioilla on Suomessa melkein 80 000 euroa, joten S on lähes edullinen ja Turbo taas siinäkin suhteessa omassa luokassaan.

Maasto-ominaisuuksistaan huolimatta Cayenne on enemmänkin Porsche-perheille tarkoitettu monikäyttöauto. Mökkiteitä rajumpiin maasto-oloihin harva Cayenne tuskin joutuu. Tärkeämpi auton ostajalle on sen mukanaan tuoma ehdoton statusarvo, joka asettaa sen heti vähintään samaan luokkaan BMW X5:n Mercedes-Benz ML:n, Range Roverin ja Jeep Grand Cherokeen kanssa. Luonnollisesti ryhmään kuuluu myös samaa alustaa ja koria käyttävä VW Touareg. Suorituskyky kuitenkin nostaa Porsche Cayennen kaikkien yläpuolelle, lajinsa ehdottomaksi ykköseksi.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 1/03, s. 102-103)