Majakat ovat auttaneet merenkulkijoita luovimaan turvallisesti määränpäähänsä jo tuhansien vuosien ajan. Bluetooth-majakoilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä merenkulun kanssa – tai itseasiassa voi ollakin. Ensin kuitenkin lienee syytä selventää, mistä teknologiassa on kyse.

Bluetooth-majakoiden idea on varsin yksinkertainen. Ne ovat pieniä lähettimiä, jotka kommunikoivat lähistöllä olevien mobiililaitteiden kanssa. Kun henkilö, joka kantaa mukanaan bluetoothilla varustettua laitetta (kuten puhelinta tai tablettia) astuu majakan kantama-alueelle, majakka kertoo laitteelle: ”Täällä minä olen!” Tämän jälkeen majakan kanssa toimiva sovellus saa tietoonsa kyseisen henkilön identiteetin ja sijainnin.

Ensikuulemalta skenaario saattaa pelästyttää, mutta majakan ja puhelimen kommunikointi edellyttää laitteen omistajan suostumusta. Majakka vastaanottaa tietoja vain laitteelta, johon on ladattu palveluntarjoajan (esimerkiksi kaupan tai ravintolan) sovellus.

Majakat ovat pieniä, usein vain kolikon kokoisia. BLE-tekniikan ansiosta majakka toimii yksillä paristoilla useita vuosia. Majakan kantama voi olla lähemmäs sata metriä. (Kuva: BlueUpBeacons)

Teknologian on ennustettu yleistyvän monilla palvelualoilla ja tuovan yhteen digitaalisen maailman ja perinteisen kivijalkakaupan.

Esimerkiksi ravintola, joka hyödyntää bluetooth-majakoita voi tiedottaa asiakkailleen päivän erikoisuudesta tai lounastarjouksista. Mikäli majakan signaali ulottuu liikkeen ulkopuolelle, se voi toimia sisäänheittäjän tavoin lähettämällä ohikulkevan asiakkaan puhelimeen näistä ilmoituksen.

Kun asiakas sitten astuu ravintolaan sisään, baaritiskillä oleva pääte kertoo tästä tarjoilijalle, joka toimittaa asiakkaalle välittömästi esimerkiksi kylmän oluen – jos on syytä olettaa, että asiakas sellaisen haluaa. Myös lasku voidaan lunastaa suoraan asiakkaan tililtä tämän poistuessa ravintolasta.

Lentokentällä teknologia voi toimia älykkäänä oppaana. Bluetooth-majakat tietävät tarkalleen, missä kohtaa lentokenttää matkustaja sijaitsee ja opastaa tätä näin ensin oikealle palvelutiskille ja myöhemmin lähtöportille.

Parhaimmillaan majakat auttavat yritystä tuntemaan asiakkaansa paremmin, mistä asiakas pitää ja mistä ei pidä. Kun palveluntarjoajat tuntevat asiakkaansa, ne voivat tarjota heille parempia palveluita.

Esimerkiksi pysäköintialan yritys Q-Parkin uusi Taskuparkki-sovellus perustuu bluetooth-majakoihin. Sovellus auttaa löytämään pysäköintialueen ja veloittaa pysäköintimaksun sovellukseen tallennetulta maksukortilta asiakkaan poistuessa alueelta.

Teknologiaa voidaan hyödyntää myös julkisessa liikenteessä. Helsingin Länsisataman ja Tallinnan Vanhan sataman liikkumisvirtojen sujuvoittamiseksi ratkaisuja etsivän FinEst Smart Mobility -hankkeen yhdessä pilottihankkeessa todettiin majakoiden soveltuvan julkisen liikenteen käyttöön.

Puhelinsovellus rekisteröi milloin ja mistä matkustaja nousee bussiin ja veloittaa tätä asianmukaisesti tämän poistuessa kyydistä.

(Kuva: Jiffiapp.com)

Tulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään yhä innovatiivisempia tapoja hyödyntää majakoita palveluissa. Teknologia itsessään on huokeaa, joten se soveltuu myös pienille yrityksille. Toisaalta toimivan ja teknologiaa monipuolisesti hyödyntävän sovelluksen kehittäminen vaatii ohjelmointiosaamista.