Pursuit Dynamicsin PDX on höyrykäyttöinen propulsiojärjestelmä, jossa höyryn energia purkautuu suoraan veneen eteenpäin viemiseen. Vedenalaisessa suihkuputkessa ei ole liikkuvia osia. Kone tulee halvemmaksi valmistaa ja on kevyempi kuin nykyiset moottorit. Kun se lisäksi on hiljainen ja vähäpäästöinen sekä käy tupaöljyllä, niin hyvältä näyttää. Laitteen keksi 1997 australialainen Alan Burns, ja höyrypropulsion kehitystyötä tehdään tällä hetkellä tietenkin Englannissa. Tämän vuoden aikana pitäisi valmistua perämoottoriversio.

PDX ei ole mäntähöyrykone eikä höyryturbiini, vaan höyry johdetaan suoraan vedessä olevaan putkeen, jossa se aiheuttaa impulssin. Varsinainen keksintö on suihkusuuttimena toimiva putki, johon johdettu höyry pistää putkessa olevan veden liikkeelle. Samalla höyry lauhtuu hyvin tehokkaasti samaiseen läpivirtaavaan veteen.

Systeemi koostuu kahdesta pääosasta: höyrynkehittimestä ja propulsiosuuttimesta. Höyrynkehitin voi olla boileri tai OTSG (Once Through Steam Generator), läpivirtaushöyrynkehitin. Boileritapauksessa lämmitetään suuri määrä vettä ja paine on helppo pitää tasaisena. Vesi käytetään vain kerran, joten vedenkulutus on varsin suuri ja veden täytyy olla suolatonta. Boileri on lisäksi paineastia, ja se vaatii säännölliset tarkastukset ja käyttöluvan. OTSG:n tapauksessa tarvitaan vain poltin ja hyörystyskierukka ja mikä parasta, menovedeksi kelpaa myös merivesi. Avukseen systeemi tarvitsee muutaman pumpun. Polttoaine siirretään pienellä pumpulla, samoin vesi. Ajatellussa teholuokassa luonnollisin polttoaine olisi dieselöljy. Meikäläisittäin polttoöljyä saa käyttää veneissä, joten käyttö olisi varsin edullista verrattuna bensiinikäyttöisiin kaksitahtimoottoreihin.

Laite on yksinkertainen ja helppo valmistaa. Ilma-, polttoaine- ja vesipumppu ovat monimutkaisimmat laitteet, mitä systeemissä on. Pumput ovat suhteellisen pienitehoisia. Niiden tarvitsema sähkö tuotetaan kokoluokasta riippuen erillisellä generaattorilla tai pienellä laitteistoon liitettävällä turbiinilla. Kaikkein pienimmissä tehoissa voidaan olla akun varassa ja latailla akkua esimerkiksi aurinkopaneeleilla. Veden alla olevasta putkesta menee läpi kaikenlainen moska, mitä reiästä vain mahtuu, eli systeemi ei ole tukkeutumisherkkä.

Tähän mennessä systeemi on saavuttanut 12,7 prosentin hyötysuhteen. Tuohon pisteeseen se nousi puolen vuoden kehitysjaksolla viime vuonna, kun lähtötaso oli viisi prosenttia. Vaikka systeemin hyötysuhde ei ole kovin häävin oloinen, on kyseessä kokonaishyötysuhde, ja siinä se pärjää jo ihan kohtuullisesti.

Koska keksintö on vielä varsin varhaisessa kehitysvaiheessa, menee varsinaisen tuotteen markkinoille tuloon parhaassakin tapauksessa vielä useita vuosia. Potentiaalia kieltämättä on. Aika sitten näyttää, tuleeko tästä korvaava kone veneisiin tai muihin kohteisiin, ja minkä moottorien tai pumppujen korvaajaksi se riittää. Kaksitahtiperämoottorin kilpailijaksi se näyttäisi olevan kovin lupaava jo nyt ensimmäisen tuotekehitysvaiheen jälkeen.

(Tiivistelmä Antti Kurkelan artikkelista TM 5/03, s. 4-5)