Mitä saadaan kun risteytetään aimo annos italialaista urheiluautovalmistuksen perinnettä ja amerikkalaista rahaa? Oikeastaan pitäisi puhua kahden erilaisessa kulttuurissa vaikuttavan autointohimon kohtaamisesta kun vanha herra Alejandro De Tomaso ja Qvalen autosuku yhdistävät voimansa kehittääkseen aivan uuden tyyppisen urheiluauton. Tuloksena on etumoottorinen, avo-, targa- tai umpikattoinen Qvale Mangusta.

Kymmenisen vuotta sitten De Tomaso päätti sijoittaa rahaa täysin uuden tyyppisen sportsterin kehittelyyn. Prototyyppi esiteltiin vuonna 1996 Genevessä nimellä Bigua mutta taloudellisista syistä johtuen se oli vaarassa jäädä prototyyppiasteelle. Qvalen autoimperiumin nykyinen päämies Bruce Qvale innostui autosta kuitenkin sen verran, että ryhtyi projektin rahoittajaksi.

Projektin käynnistyessä Bigua kastettiin uudelleen Mangustaksi. De Tomason mustasukkaisuus omaksi tuntemaansa tuotetta kohtaan aiheutti yhteistyölle ongelmia. Bruce Qvale hermostui sen verran kumppaninsa jatkuvaan asioihin sekaantumiseen että osti lopulta kaikki oikeudet autoon ja sen nimeen itselleen. Luonnollinen ympäristö uuden Qvale Mangustan tuotannolle oli Italian Modena, sijaitsevathan minuuteissa laskettavan ajomatkan päässä mm. Ferrarin, Maseratin ja Lamborghinin tehtaat.

Erikoisinta Mangustassa on kattoratkaisu: peruskorimalliltaan se on kovakattoinen coupé. Mikäli moinen vaihtoehto kyllästyttää voi katon yläosan irrottaa, siirtää sen matkatavaratilaan ja mallimerkintä vaihtuu targaksi. Hupi ei lopu vielä tähän sillä yhdellä napinpainalluksella Mangusta muuttuu klassiseksi avoautoksi takapylväiden ja -lasien laskeutuessa automatiikan ohjaamana alas.

Ajaminen on oikeastaan yllättävän vaivatonta kun huomioidaan se, ettei Mangustassa ole elektronisia ajohallintajärjestelmiä, ei edes ABS-jarruja. Hevosvoimat pääsevät oikeuksiinsa Modenan pikkuteillä, joilla kurvaillessa myös Ferrareihin ja Lamborghineihin tottuneet paikalliset ihmiset kiinnostuvat uutuudesta. Ajotuntuma on rento mutta kuitenkin energinen. Etenkin jousitus toimii hienosti. Syvätkään kuopat eivät pahemmin menoa hidasta. Kori ”elää” hiukan, tosin mistään vakavasta oireesta ei ole kyse. Epäilijöiden väitteistä huolimatta Qvale Mangusta henkii italialaista urheiluautotunnelmaa, tosin myös amerikkalaisuus on siinä vahvasti läsnä. Mangusta muuten tarkoittaa Suomeksi mungoa. Yhdysvalloissa 83 000 dollaria maksavan lemmikin ruokalistalle kuuluvat Vipereiden ja muiden käärmeiden lisäksi ainakin Jaguarit ja italialaiset hevoset eli Cavallinit.

(Tiivistelmä Ivan Vesninin artikkelista TM 17/2000, s. 84-85)