Range Roverin tekijöiden täytyy olla sopivasti hulluja. Tehdä nyt loistoauton tasoa oleva täysiverinen maasturi. Toisaalta ei ominaisuuksista mitään haittaakaan ole, vaikka niitä ei tarvitsisikaan. Ja ilmeisesti maailmasta löytyy riittävästi myös sopivasti hulluja ostajia.

Range Roverista on hankala saada otetta. Onko se korkean tason maastoauto vai laadukas edustustason henkilöauto, jolla on myös erinomaiset maasto-ominaisuudet. Pitääkö sitä verrata S-luokan Mercedes-Benziin vai Lexus LX470 -maasturiin? Vai pitääkö sitä verrata yhtään mihinkään? Yhden kynnyksen muodostaa myös hinta, joka tiedetään huikean korkeaksi. Tulee ajatelleeksi, tarvitaanko tällaisia autoja ja kuka tarvitsee. Sinänsä turhaa pohdiskelua, koska niitä tehdään ja joku niitä ostaa. Esimerkiksi kun tuotanto saadaan vauhtiin, tämän vuoden valmistusmäärä on 20 000 autoa ja ensi vuonna tehdään 30 000 Range Roveria.

Voimanlähteet, 4,4 litran V8 ja 3 litran suora kuutosdiesel, ostetaan pitkäaikaisen sopimuksen puitteissa BMW:ltä. Rangen moottoreita on hieman käsitelty maastokäytön vaatimuksia silmällä pitäen. Muun muassa niiden voitelu on varmistettu 45 asteen ylä- ja alamäkiajossa sekä 35 asteen sivukallistuksissa toimivaksi. Myös moottoreiden kahluunsietoa on parannettu. Moottoreiden lisäksi muitakin yhteisiä osakokonaisuuksia ja osia erityisesti BMW X5:n kanssa löytyy.

Range Roverin automaattivaihteisto on viisinopeuksinen ja tarjoaa myös käsivalinnan mahdollisuuden. BMW käyttää samaa ZF Steptronic -vaihteistoa X5:ssä vastaavan moottorin jatkeena, mutta Land Roverin periaatteiden mukaisesti myös loistoluokan Range Roverissa on maastovälitykset eli alennusvaihde (2,70:1). Sähkösäädöin, ristiselän ilmatyynyin ja lämmityksin varustetut etuistuimet ovat tuttuja bemaristillekin. Samoin sähkölämmitteinen ohjauspyörä näppäimistöineen. BMW-yhteydet kuitenkin katoavat Range Roverissa istuttaessa. Pääntilaa on niin reilusti vaikka lasinen kattoluukku aurinkosuojineen vaatii korkeudesta oman osansa. Väljyyden tuntu on muutenkin vallitseva. Seinät ovat kaukana toisistaan, kyynärpäätuntuma jää tuntemattomaksi käsitteeksi.

Rangessa on jatkuva neliveto, jossa on torsen-keskitasauspyörästö – aiemmin asiaa hoiteli visko. Alamäkihidastin toimii todella hienosti ja tekee jyrkkien laskujen ajamisesta todella helppoa. Tärkeää on, että kuljettaja malttaa olla koskematta polkimiin. Maastoajo uudella Range Roverilla on todella mutkatonta. Hyväksi maasturiksi Range Rover onkin aina tiedetty ja todettu. Mutta se antaa hienot kyydit myös maantiellä. Jäykkä kori, hieno jousitus, meluttomuus ja hyvä ajettavuus tekevät matkanteosta yhtä juhlaa. Tosin ilmajousitus voi olla syynä tai ainakin osasyynä myös Rangen ohjauksen lievään tahmeuteen ja tunnottomuuteen. Esimerkiksi maastossa liukkaassa savilierussa ajettaessa on miltei mahdotonta tietää, missä asennossa etupyörät ovat, asia täytyy päätellä ohjauspyörän asennosta.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 4/02, s. 28-30)