Uuden Moduksen myötä Renaultilla on pian tarjota oma tila-automalli jokaiseen kokoluokkaan. Uutuusmalli ensiesitellään virallisesti toukokuussa.

Renault Modus on ollut jo pitkään yksi automaailman huonoimmin vartioiduista salaisuuksista. Autosta on levinnyt maailmalle reilusti salakuvia, ja jopa Clion uudistumisen yhteydessä tammikuussa Renaultin PR-ihmiset kertoilivat avoimesti tulevan mallin aikataulusta ja ominaisuuksista. Ainoa seikka, josta visusti vaiettiin, oli auton mallinimi. Tähän asti Z77:ksi nimetystä koemallista odotettiin tulevan nimeltään Cliospace. On tuo tosin edelleen mahdollista.

Näissä kuvissa esiintyvä Modus ei nimittäin ole vielä varsinainen tuotantomalli. Tämä Geneven autonäyttelyssä näytetty koeversio on tarkoitettu ennen kaikkea herättämään yleisön kiinnostus.Autonvalmistajat eivät tunnetusti ole kovin innokkaita paljastamaan, minkä verran eri malleissa on yhteisiä osia. Niinpä Moduksenkin kohdalla on osin turvauduttava päättelyyn – se lienee kuitenkin selvää, että yhteyksiä muihin Renaulteihin löytyy.

Yksi tärkeimmistä teknisistä ratkaisuista on tietenkin niin sanottu pohjalevy. Se on Moduksessa tiettävästi yhtenevä seuraavan sukupolven Clio- ja Twingo-mallien kanssa, sekä tätä kautta tietysti myös konsernikumppani Nissan Micrasta tuttu. Auton akseliväliä ei ole julkistettu, mutta kokonaispituus 3,792 metriä liittää kyllä Moduksen tiukasti pikkuautoluokkaan. Korkeutta on tarjolla komeat 1,589 metriä, ja Renaultin mallistossa Modus tuleekin sijoittumaan Clion ja Meganen väliin. Kaappiauto Kangoo jää mallistoon, mutta sen katsotaan kiinnostavan varsin erilaisia ostajaryhmiä.

Koemallissa takapenkkiratkaisusta käytetään nimeä Triptic, ja se sisältää mahdollisuuden siirtää penkkiä taaksepäin sekä leventää sitä sivuille. Näin Moduksen luvataan tarjoavan riittävät takatilat kolmelle, tai vaihtoehtoisesti väljät oltavat kahdelle takamatkustajalle. Tilaa voidaan Tripticin ansiosta jakaa ihmisten ja tavaroiden välille kulloisenkin tarpeen mukaan. Renaultin oman lupauksen mukaan Modus tarjoaa enemmän tilaa matkustajille kuin mikään vastaaviin ulkomittoihin mahtuva kilpailijamalli.

Moduksen moottorivaihtoehdoista ei toistaiseksi ole juurikaan puhuttu. Koemalli oli vauhditettu 1,6-litraisella 16-venttiilisellä 85 kilowatin bensiinimoottorilla, ja tuotantoversioiden pellin alle löytänee tiensä sen vaihtoehtona ainakin pienempi 1,4-litrainen ja 72-kilowattinen bensakone. Dieseleitä on varmasti myös luvassa

Modus tulee siis myyntiin Euroopassa ensi syksynä, ja ensi vuodenvaihteen aikoihin se nähtäneen meikäläisessäkin Renault-mallistossa. Suomalaisia myyntihintoja saataneen sen sijaan odottaa pitkälle syksyyn saakka. Euroopan nopeimmin kasvavissa autoluokissa on pian entistä ahtaampaa.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista, TM 6/04, s. 4-5)