Renault järjesti maanantaina Pariisin autonäyttelyn aattoiltana lehdistötilaisuuden, jonka ykkösuutisena pääjohtaja Carlos Ghosn esitteli uuden sähköauton. Kyseessä on vielä koemalli, mutta se on hyvin lähellä lopullista tuotetta, jonka myynti alkaa ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Sen ensimmäinen markkina-alue on Kiina, mutta sitä on tulevaisuudessa tarkoitus myydä myös muualla maailmassa.

Auton mallinimi on K-ZE, mutta se ei välttämättä ole tuotantomallin lopullinen nimi. Kyseessä on kaupunkiautokokoluokkaan sijoittuva, noin 3,7-metrinen katumaasturihenkinen malli, jonka NEDC-normin mukainen toimintamatka on noin 250 kilometriä. Sen sanotaan olevan tässä suhteessa kokoluokkansa ykkönen.

Auton on oltava edullinen, jotta se pystyisi kilpailemaan kiinalaisvalmistajien tuotteiden kanssa. Tällä hetkellä Renaultin tai Nissanin sähköautomallit ovat liian kalliita Kiinan markkinoille. Samalla uutuuden luvataan olevan suorituskyvyltään, laadultaan ja varustelultaan parempi. Mukana ovat esimerkiksi ilmastointi, peruutuskamera ja automaattinen hätäjarrutus.

K-ZE on suunniteltu yhteistyössä Renaultin ja sen kiinalaisen yhteistyökumppanin Dongfengin kanssa. Auton valmistaa Kiinassa e-GT New Energy Automotive Co, joka on Nissanin ja Dongfengin yhteisyritys.

Renault esittelee Kiinassa vuoteen 2022 mennessä yhdeksän uutta automallia, joista kolme on täyssähköisiä.

Muiden markkinoiden aikataulua K-ZE:n tuotantomallin osalta ei vielä ole tiedossa. Ei myöskään sitä, tulisiko se Eurooppaan Renault- vai Dacia-merkkisenä.

Myös Euroopan-mallisto sähköistyy. Renaultilla ei tähän mennessä ole ollut lataushybridejä, mutta vuonna 2020 esitellään hybridiversio seuraavan sukupolven Cliosta sekä ladattavat versiot uudistuvista Capturista ja Méganesta. Autot käyttävät Renaultin itse kehittämää tekniikkaa, jota kutsutaan nimellä e-Tech.

Moottoritekniikka on kaikissa sama. Polttomoottorina on vapaasti hengittävä 1,6-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Sähkömoottori on hybridivaihteiston yhteydessä. Teholukemia ei vielä kerrottu, mutta voimaa pitäisi olla sen verran, että ajamisessa on myös hauskuutta.

Cliossa akun energiasisältö on 1,2 kilowattituntia, millä pitäisi pystyä ajamaan noin kaksi kilometriä sähköllä, eli hieman enemmän kuin vaikkapa Toyota Priuksella. Lataushybrideissä kapasiteettia on noin 50 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan.

 

Juttua päivitetty 1.10. klo 22.50 hybridimallien lisätiedoilla.