Renault esitteli Zoe Z.E. -henkilöauton vuonna 2010, ja vuotta myöhemmin oli vuotta myöhemmin oli vuorossa Kangoo Z.E. pakettiautojen joukkoon. Molemmat ovat siitä lähtien pitäneet valtikkaa omissa luokissaan sähköautomyynnissä.

Suomessa maahantuoja odotti molempien mallien toista sukupolvea, joka toi mukanaan reippaasti pidemmät toimintamatkat. Viime keväänä alkoi Zoe Z.E:n myynti, joka nousi 60 kappaleen rekisteröinneillään viime vuonna yli kaksinkertaistuneilla sähköautomarkkinoillamme sijalle neljä.

Nyt on vuorossa Kangoo Z.E. joka tulee Suomessa tähän saakka ainoana varsinaisena sähköpakettiautona myynnissä olleen Nissan e-NV200:n rinnalle toiseksi vaihtoehdoksi.

Viime vuonna Nissaneita rekisteröitiin pakettiautoiksi 38 kappaletta, mutta Renaultia maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen arvioi, että markkinat voivat kasvaa hurjasti.

Hän painotti, että tähän asti myynnissä olleen auton toimintamatka on NEDC-normin mukaan vain 160 kilometriä, kun Kangoo Z.E:n vastaava matka on 270 kilometriä. Renault on kuitenkin rehellinen ja sanoo käytännössä virran riittävän noin parinsadan kilometrin ajoon. Kohtuullisen pitkään toimintamatkaan on päästy uuden ajoakun, moottorin ja tekniikan avulla.

Uusi Kangoo Z.E. on ensimmäinen sähköpakettiauto, jossa on ilmastointilaitteen ohella virtaa säästävä lämpöpumppu osana tuuletus- ja lämmitysjärjestelmää. Akkujen virtaa voidaan säästää ajoon myös lämmittämällä tai kesällä viilentämällä auto ennen ajoon lähtöä. Suomeen tuotavissa Kangoo Z.E:ssä on erillinen polttoainetoiminne lämmitin paukkupakkasten varalle.

Renault Kangoo Z.E Power+:n voi valita lyhyenä hintaan 32 190 euroa, jolloin kuormatila on kolmen kuutiometrin kokoinen. Maksamalla tuhat euroa enemmän auto venyy lähes 40 senttiä ja tavaraa mahtuu mukaan neljän kuutiometrin verran.