Renault on esitellyt koodinimellä Z10 kulkeneen varsin futuristisen katumaasturisuunnitelmansa, joka nyt on saanut nimen Koleos. Ulkonäön lisäksi myöskään auton tekniikka ei ole aivan jokapäiväistä.

Koleoksessa Renault pyrkii yhdistämään paremman luokan maasturin ja henkilöauton ominaisuudet yhteen autoon. Auto on 4,5 pitkä ja 1,9 metriä leveä, akselivälin ollessa 2,74 m. Korkeutta kertyy 1,6 tai 1,7 metriä.

Jousitus hoidetaan pneumatiikalla ja hydrauliikalla, mikä mahdollistaa auton korkeuden ja jousituksen jäykkyyden automaattisen muuttamisen. Moottoreita on kaksi. Toisena voimanlähteenä hyrrää 30 kW:n sähkömoottori, joka saa virtaa litium-ioni-akuilta. Bensiimoottori on kaksilitrainen, lisätehoa saadaan turboahtimella. Sähkömoottoria käytetään kaupungissa ja bensiinimoottoria maantiellä, maastossa voidaan molempia moottoreita käyttää yhtä aikaa..

Renaulta Koleos on vielä selvä konseptiauto. Sen tuotannosta ei vielä ole tehty päätostä, mutta kysymyksessä on kuitenkin tehtaan mukaan vakavasti otettava projekti.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 4/2000, s. 4-5)