Renault Mégane II on perusautoa myöten uusi. Ensiksi laajaksi suunnitellusta mallistosta tulevat kolmi- ja viisioviset hatchback-versiot. Hätkähdyttävän voimakkaat muodot ovat kaksikon tavaramerkki.

Mégane II, kuten mallia virallisesti kutsutaan, on aidosti täysin uusi auto. Aina niin sanottua pohjalevyä eli perusautoa myöten. Edellisen juuret juontuivat mallin 19 kautta aina Renault 9:ään saakka. Nykyisessä mallistossa on seitsemän versiota, joita on tuotu markkinoille vuosien varrella. Uusi Mégane II avaa pelin viisi- ja kolmiovisin hatchback-versioin. Kaikkiaan myös uuden malliston suunnitelmiin kuuluu seitsemän malliversiota, joista suurin osa on luvassa vuoden 2003 kuluessa.

Aloitusparin ulkonäkö on sen verran hämmentävä, että sitä on hieman vaikea kuvailla. Odottamaton ja rohkea kuvaavat mielipiteitä. Kaikkia puhuttava juju on auton perä. Rohkeasti muotoiltuun takaluukkuun liittyy pysty, voimakkaasti kaareva takaikkuna, jota katon terävä linja korostaa. Kyseessä on kuin lieriön sektori, palanen tynnyriä. Se on uuden Méganen voimakkain muotokokonaisuus, joka luo sille erilaisen ilmeen. Yksi asia on taattu, Mégane II erottuu muista. Ja kolmiovinen erottuu viisiovisesta paitsi ovien lukumäärän, niin varsinkin voimakkaan sivuikkunakaarensa ansiosta. Suomessa ennustetaan kysynnän kallistuvan selvästi viisiovisen suuntaan. On mielenkiintoista seurata, miten suomalaiset auton ostajat ottavat uuden mallin ja uudet muodot vastaan. Ensimmäiset autot saadaan ihmeteltäväksi lokakuun lopulla.

Moottorivaihtoehtoja Méganessa on kaikkiaan viisi, kaikki nelisylinterisiä, niistä kolme käyttää bensiiniä ja kaksi dieseliä. Bensiinimoottoreista 1,4- ja 1,6-litraiset ovat tuttuja Méganen nykymalleista. Käsivalintaisia vaihteistoja on kaksi. Viisivaihteinen 1,4- ja 1,6-litraisten bensakoneiden sekä pienemmän dieselin jatkeena. Suurempien moottoreiden yhteydessä on uusi kuusivaihteinen vaihteisto. Nelivaihteinen automaatti on tulossa myöhemmin.

Ajossa uusi Mégane noudattaa kärkkäästi ohjauspyörän liikkeitä. Se on tässä suhteessa edeltäjäänsä tottelevaisempi, vaikka ei siinäkään moitittavaa ole ollut. Uusi on urheilullisempi, jos niin halutaan asia ilmaista. Alusta toimii hyvin. Edessä on joustintukijousitus poikittaisin kolmiotukivarsin, jotka on tuettu erilliseen apurunkoon. Takapyörät kiinnittyvät yhdystukiakseliin, jonka joustava poikittainen palkki on mitoitettu toimimaan kallistuksen vaimentimena. Varsin totuttuja ratkaisuja Méganen kokoluokassa. .

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 16/02, s. 10-15)