Rohkea perän muotoilu on takuulla asia, josta uuden Renault Meganen yhteydessä ainakin aluksi eniten puhutaan. Muitakin puheenaiheita löytyy syvemmältä – onhan kyseessä perinpohjin uusi auto.

Mitoiltaan Renault Megane on kasvanut. Akseliväliä on nyt 2,625 metriä eli 4,5 senttiä entistä enemmän. Saman verran on venynyt kokonaispituus, mutta leveyttä on tullut lisää melkein kahdeksan senttiä. Kaikkiaan Meganesta on tulossa peräti seitsemän eri korimallia. Porrasperä ja farmari ovat sulavalinjaisia ja suuren oloisia. Muotokieli on niissäkin moderni ja elegantti, mutta hyvin erilainen kuin 3/5-ovisissa, muistuttaen pikemminkin Lagunaa. Myös taittuvalla kovakatolla varustettu cabriolet paljastetaan ensi keväänä.

Moottorit ovat aluksi pääosin tuttuja nelisylinterisiä. Bensiinimoottoreiden tilavuudet ovat 1,4, 1,6 ja 2,0 litraa ja tehoiltaan 72, 83 ja 99 kW. Näistä keskimmäinen on saanut muuttuvan venttiilien ajoituksen. Dieselit ovat 1,5- ja 1,9-litraisia (60 ja 88 kW). Myöhemmin luvassa ovat ainakin urheiluversioon kaksilitrainen turbomoottori sekä tehokkaampi versio isommasta dieselistä. Moottorit ovat Renaultin omia, mutta vahvimmissa versioissa käytettävä kuusivaihteinen vaihteisto on peräisin Nissanilta.

Renault kehuu uuden Meganen olevan myös nautinto ajaa. Alustarakenteet näyttävät yksinkertaisilta ja kokeilluilta. ABS-jarrujen ohella vakiovarustukseen kuuluu myös hätäjarrutustehostin sekä rengaspainevaroitin. Saataville tulee myös uutta tekniikkaa sisältävä ajonvakautusjärjestelmä.

Megane vastaa noin kolmannesta Renaultin tuotannosta, joten sen menestys on tehtaalle äärimmäisen tärkeää. Suomessa sen rooli on vieläkin suurempi, yli puolet myynnistä. Suomessa ostajat pääsevät tutustumaan tuotteeseen marraskuun alussa kolmi- ja viisiovisen merkeissä. Perusmallin hinta asettunee vajaaseen 21 000 euroon.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 13/02, s. 4-5)