Niin se on kuin naisen kenkä, pieni päältä ja suuri sisältä. Iänikuinen, vanha ja loppuun kulutettu vertaus. Perusajatus toimii edelleen autonvalmistuksessa – kaikissa kokoluokissa. Uusi Modus on tila-autojen valmistajapioneereihin kuuluvan Renaultin muunnelma teemasta pikkuautojen B-segmenttiin eli Clion kokoluokkaan.

Tila-autojen konsepti on muodostumassa varsin suosituksi henkilöautojen pienemmissä kokoluokissa. Myös Renault Modusta on osattu odottaa. Sen ensiesittely tapahtui Madridin autonäyttelyssä, ja sen myynnin alku oli ajoitettu Pariisin autonäyttelyn yhteyteen.

Ulkonäöstä ei voi erehtyä. Vaikka kyse on pikkuauton tilaversiosta, Modus on selvästi sukunäköinen Renaultin uusimpien mallien kanssa. Pääsääntöisesti Renault on onnistunut luomaan autoihinsa hyviä ajo-ominaisuuksia. Modus ei muodosta poikkeusta. Se tarjoaa selkeät tuntumat ajotapahtumiin, se on pikkuautoksi mukava ja sen melutasot pysyttelevät pieninä.

Akseliväliltään 2,48-metrinen, 3,79 metrin mittainen Modus asettuu mallistossa Clion rinnalle, eli sen tultua Renaultilla on tila-auto kaikissa kokoluokissaan. Modus on 1,59 metriä korkea 1,70 leveä eli peräti 17 senttiä korkeampi kuin Clio ja leveyttä on kuusi senttiä enemmän. Niinhän tila-auton tuleekin olla. Sisätilojen suunnittelijat ovat istuttaneet kuljettajan ja matkustajat ryhdikkäästi pystyyn.

Varustevaihtoehtoja on viisi: Authenique, Expression, Dynamique ja Privilège sekä erityinen Initiale, jossa yhdistellään eri varuste- ja moottorivaihtoehtoja. Moottorivaihtoehtoja on niin ikään viisi. Dieselmoottoreiden valikoima kasvaa lähikuukausina vielä kahdella Euro 4 -päästönormien mukaisella voimanlähteellä.

Renault käyttää turvallisuudessa hankkimaansa asiantuntemusta myös pikkuautoissa. Jarrutuksia ohjaa Bosch 8.0 ABS-EBD -järjestelmä ja kuljettajan apuna oin ESP-ajonvakautusjärjestelmä.

Tutustumisajossa pääsimme kokeilemaan sekä 1,4- että 1,6-litraista bensiinimoottoria. Jälkimmäinen automaatin kera toimi hyvin, mutta 1,4-litraisesta jäi kaipaamaan enemmän niin sanottua laiskaa voimaa.

Myyntiin Modus tulee keväällä 2005. Moduksen yksi valtti on se, että se on ensimmäisenä autona pienten autojen luokassa Euro NCAP -turvatestissä saavuttanut viisi tähteä. Renault Moduksen hintaneuvottelut ovat vielä kesken, joten on esitettävä ainoastaan valistunut arvaus, että ne alkavat 18 000 euron tienoilta.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 18/04, s. 42-43)