Raskaan kaluston suunnittelu on hyvin teknologiavetoista, ja kuorma-autojen muotoilussa näkyvät usein enemmän talouden realiteetit kuin taiteilijan näkemys. Renault Radiance on visio lähitulevaisuuden rekkaveturista, jonka suunnittelussa realiteeteille ei ole annettu liikaa valtaa.

Henkilöautojen maailmassa muotoilukonseptit ovat olleet autonäyttelyiden arkipäivää jo vuosikymmeniä. Uuden teknologian mahdollisuuksia ja tulevaisuuden trendejä testaavien tutkielmien suunnittelusta vastaavat yleensä erilliset konseptien suunnitteluun keskittyneet yksiköt. Raskaan kaluston puolella konseptiautot ovat kuitenkin erittäin harvinaisia ja todellisen mittakaavan asettamista haasteista johtuen muotoilututkielmat jäävät yleensä pienoismallin asteelle.

Renault-kuorma-autoja valmistava Renault Trucks päätti kuitenkin tutkia, millaisia kehitysaskelia voitaisiin seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana ottaa, jos suunnittelulle annettaisiin vapaat kädet. Lähtökohtana oli kehittää kaksiakselinen rekkaveturi, joka yhdistäisi käytettävyydeltään optimoidun työympäristön selvästi tunnistettavaan ulkomuotoon.

Vaikka Renault Trucks on kuulunut Volvo Groupin omistukseen vuodesta 2001, vastaa sen tuotemuotoilusta edelleen Renault Designin 12-henkinen hyötyajoneuvotiimi. Kuorma-autojen muotoilijat voivat myös konsultoida henkilöautomuotoilijoita. Kuorma-autosuunnittelijoiden ammattitaito on kuitenkin ensiarvoisen tärkeätä, sillä tietyt perusasiat poikkeavat henkilöautoista merkittävästi. Radiancen huomiota herättävät ilmanottoaukot ovatkin tekninen välttämättömyys.

Radiancen muita huomiota herättäviä ja tunnusomaisia piirteitä ovat voimakkaan korostetut lokasuojankaaret, erikoinen sivuikkunoiden linjaus ja suuri ohjaamoa valaiseva kattoikkuna. Virtaviivaisuutta korostaa sivupeilien korvaaminen aerodynaamisesti muotoilluilla videokamerakannakkeilla.

Renaultin kuorma-autojen muotoilusta vastaavan yksikön johtaja Xavier Allard kertoo, että Radiancen suunnittelussa on toteutettu kuuluisan teollisen muotoilijan Raymond Loewyn lanseeraamaa MAYA-periaatetta. Most Advanced Yet Acceptable tarkoittaa, että pyritään edistyksellisimpiin mahdollisiin ratkaisuihin, jotka kuitenkin vielä avautuvat tavallisillekin ihmisille.

Renaultin kuorma-automalliston yläpäätä edustava Magnum alkaa jo lähestyä elinkaarensa iltaruskoa, joten useat tahot ovat epäilleet Radiancea uuden Magnumin prototyypiksi. Muotoilujohtaja Allardin mukaan kyse on kuitenkin vain ajatusten tuulettamiseen tarkoitetusta tutkielmasta, joka ei sellaisenaan koskaan päädy tuotantoon. Radiancen piirteitä ja ominaisuuksia voi kuitenkin lähivuosina löytyä useammastakin Renaultin kuorma-automallista.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 19/04, s. 4-5)