Suomen tila-automarkkinat kiristyvät entisestään, kun kompaktien luokan käynnistänyt Renault Scenic tuli myyntiin uudessa asussaan.

Vielä viisitoista vuotta sitten ajatus tila-autosta oli varsin suppea. Sillä tarkoitettiin kookasta noin viisimetristä autoa, jossa oli tilat seitsemälle matkustajalle. Sitten Renault pisti pakan uusiksi esittelemällä vuonna 1996 Méganeen perustuneen Scenicin. Kooltaan auto sijoittui alempaan keskiluokkaan ja siinä oli helposti muunneltavat hyvät tilat viidelle matkustajalle omilla istuimillaan.

Kilpailijat innostuivat nopeasti aiheesta ja Renaultkin on ehtinyt oman mallinsa kanssa jo kolmanteen sukupolveen ja sen toiseen painokseen. Suomeen Sceniciä ja sen pidempää 7-paikkaista sisarmallia Grand Sceniciä tuodaan 1,6-litraisella dieselmoottorilla ja 1,4-litraisella ahdetulla bensiinimoottorilla varustettuna.

Uuden turbodieselin saa 81 tai 96 kW tehoisena ja kulutusta alentava sammutusautomatiikka kuuluu vakiovarusteisiin 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Jos valitsee automaatin, ei sammutusautomatiikkaa ole. Varustetasoja on hinnat alkaen version Expression ja Dynamique.

Ero varustuksessa on hyvin vähäinen, sillä jo perusmallissa on mm. vakionopeussäädin, koria vasten kääntyvät ulkopeilit, sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, kevytmetallivanteet ja automaattinen kaksialueilmastointi.

Hinnat alkavat Scenic Energy dCi 110 Expressionin 26 068 eurosta, mikä tippuu 1.4. vajaalla sadalla eurolla 25 979 euroon. Bensiinimoottorinen TCe 130 tulee Dynamique-varustein ja sen hinta on 1.4. jälkeen 28 188 euroa. Grand Scenicit ovat voimalinjavaihtoehdon mukaan 1 200 – 1 500 euroa kalliimpia.