Urheiluautojen tarjoama hupi jaetaan usein seuralaisen kanssa. Niille, jotka nauttivat vauhdinhurmasta mieluiten omassa seurassaan, sopii ajoneuvoksi sveitsiläisen Rinspeedin suunnittelema Advantige Rone -konseptiauto. Myös polttoainevalikoima on urheiluautolle erikoinen.

Advantigeen pujottaudutaan kuin formulaan ikään ja kuljettaja istuu ylhäisessä yksinäisyydessään keskellä autoa. Ohjaamon näkymää hallitsevat kaksi suurta mittaria, jotka on sijoitettu paikkaan, jossa normaalisti ovat sivupeilit. Kolme kameraa ja kojelaudan LCD-näyttö välittävät näkymää auton takaa. Muun muassa hifilaitteisto, hätävilkut ja seisontajarru kuuluvat Advantigen varustukseen.

Keskipaikkaisessa autossa ajotuntuma on sanalla sanoen tarkka, minkä huomaa etenkin syheröisellä pikkutiellä. Symmetrisen istumakohdan ansiosta kuljettaja voi ajaa samalla tavalla sekä vasemmalle että oikealle kaartuvaan mutkaan. Tässähän ei sinänsä ole mitään mullistavaa, mutta Advantigessa edetään askeleen pidemmälle. Alustasta eristetty ohjaamorunko nimittäin elää omaa elämäänsä. Järjestelmän ollessa päälle kytkettynä kuljettajasta tuntuu samalta kuin moottoripyörää ajettaessa: mutkien läpi nojaudutaan luonnollisen oloisesti ohjaamon kallistuessa kaarteen mukaan. Elektroniikka säätää ohjaamon asentoa myös pystysuunnassa.

Advantigea Ronea mainostetaan maailman ympäristöystävällisimpinä urheiluautona. Väite perustuu kaksineuvoiseen polttoainejärjestelmään: tavallisen bensiinin ohella autoon voidaan tankata paineistettua maakaasua. Maakaasulla säännellyt päästöt jäävät valmistajan mukaan 60-95 prosenttia virallisten rajojen alapuolelle. Rinspeed on myös tehnyt yhteistyötä Swiss Kompogas AG:n kanssa, joka valmistaa biokaasua keittiö- ja puutarhajätteestä. Biokaasun hyvä puoli on se, että se ei periaatteessa lisää lainkaan ympäristön hiilidioksidikuormitusta.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 9/2001, s. 4-5)