S-ryhmä kertoi keskiviikkona tutkivansa mahdollisuuksia hyödyntää konenäköä ja robotiikkaa, jotta ruokakaupan hyllyistä löytyisi aina varmasti tavaraa.

Kaupparyhmä kertoo, että konenäkö voi tulevaisuudessa esimerkiksi kertoa tuotteiden reaaliaikaisen saatavuuden myymälöissä.

Konenäkökokeilussa ovat mukana pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa. Yhteistyökumppaneina ovat helsinkiläinen Tieto ja tamperelainen Wisematic.

Viime syksyn aikana konenäköä on kokeiltu sekä kiinteillä, kattoon asennetuilla että itsenäisesti lattialla liikkuvilla kameroilla Helsingissä S-market Vallilassa. Samalla testattiin mahdollisuuksia kuvata erimuotoisia pakkauksia.

Konenäköä kokeiltiin ensi vaiheessa leipähyllyihin.

”Tuore leipä on monelle asiakkaalle kauppareissun kulmakivi, ja sen jatkuva saatavuus on tärkeää varmistaa. Tulevaisuudessa konenäön avulla saatava tieto voisi auttaa tilaamaan leipää juuri oikean määrän”, sanoo saatavuuden ohjauksen ja myymälätoimintojen johtaja Sanna Timola S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Tampereella S-market Hervannassa erilaisia kamerateknologioita on syksyn aikana kokeiltu manuaalisesti. Helmikuussa myymälän kattoon asennetaan kiskoilla liikkuva kamera.

”Teknologia voitaisiin valjastaa sekä henkilökunnan että asiakkaiden hyödyksi. Tiedon avulla voisimme varmistaa, että kaupassa on aina tavaraa, eikä asiakkaan tarvitse harmitella tyhjää hyllyä”, Timola sanoo.

Tällä hetkellä ei myymälässä pystytä ihmisvoimin koko ajan valvomaan, että hyllyissä on tavaraa.

”Esimerkiksi hyllyjen tavaratilanteen reaaliaikainen jatkuva seuraaminen on myymälätyössä käytännössä mahdotonta ilman automaatiota”, Timola sanoo.