Rolls-Roycen nimen tuntevat lapsetkin. Vuoden 2003 alusta legendaarinen englantilaismerkki siirtyi saksalaisen BMW:n suojiin. Samalla käynnistyi ”Rolssin” uusi tuleminen.

Viime vuodet Rolls-Royce on kuulunut VW-konserniin. Vallanpitäjän vaihtuessa vaihtui myös Rolls-Roycen tuotantopaikka, kun BMW päätti rakentaa sitä varten kokonaan uuden tehtaan Englannin Goodwoodiin. Nyt tuo tehdas on ollut valmiina jo hetken aikaa, ja autojakin on rullannut hihnalta sen verran monta, että lopputuote on saatu hiottua mainettaan vastaavaan kuntoon.

Uuden Rolls-Roycen mallinimi Phantom periytyy vuosien takaa. Sen taakseen kätkemä tuote edustaa silti valmistajansa viimeisintä osaamista, ja monet Rolls-Roycen entisistä ratkaisuista ovat saaneet kyytiä. Ulkomuodossa perinteitä on kunnioitettu ehkä eniten, kuten tietysti asiaan kuuluu. Uudessakin Phantomissa ovat mukana kaikki Rolls-Roycen tunnistettavimmat muotoiluelementit, kuten kulmikas etumaski ”Spirit of Ecstacy” -keulakoristeineen.

Sisällä puu ja nahka ovat edelleen arvossaan, mutta ehkä huomiotaherättävin uutuus liittyy kaapparimallisiksi muuttuneisiin takaoviin. Valmistaja väittää uuden ovirakenteen suojaavan matkustajia niin hyvin, ettei taakse ole ollut tarvetta asentaa sivuturvatyynyjä. Matkustajille uusi Phantom lupaa ennennäkemätöntä mukavuutta. Ovet ja takaluukku toimivat sähköisesti ja ilmastointi kauko-ohjauksella, renkaat ovat puhkeamattomat ja vakiovarustukseen kuuluu niin televisio kuin kaksi takaovien sisään kätkettyä sateenvarjoakin. Navigointi-, luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät edustavat nekin luonnollisesti markkinoiden eliittiä.

Uuden Rolls-Royce Phantomin sydämenä sykkii 6,75-litrainen V12-moottori. Phantomin kokonaan alumiininen voimanlähde on samaa perua kuin BMW 760i:ssä, mutta kuitenkin pelkästään Rolls-Royceä varten jatkokehitetty.

Legendaarisia automerkkejä ei maailmasta monta löydy: Rolls-Royce on yksi harvoista. Ja pakollisena tietona uteliaille auton hinta Englannissa ilman veroja: 320 000 euroa.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 2/03, s. 4-5)