Uuden Saab 9-3:n suunnittelussa on tähdätty kuljettajan ajonautintoon unohtamatta matkustajia ja tavaroitakaan.

Uuden 9-3:n sisällä vallitsee aikaisempia 900- ja 9-3-malleja avarampi, kevyempi ja valoisampi tunnelma. Kojelaudassa on kuitenkin säilytetty tuttua näköä, vaikka se on uutta muotoilua. Uutuus tuo mieleen niin sisältä kuin ulkoakin ison veljensä Saab 9-5:n. Toisaalta tämä ei ole ihme, sillä ysikolmonen on kasvanut selvästi edeltäjäänsä verrattuna, minkä myös huomaa tiloista.

Turboahdetuista moottoreista on vuosien saatossa tullut Saabin tavaramerkki. Niinpä tähänkin uuteen 9-3:een on tarjolla vain turbomoottoreita, kaikkiaan neljä kappaletta tällä erää. Bensiinimoottoreiden jatkoksi on tarjolla käsivalintainen vaihteisto tai uusi viisivaihteinen automaatti, joka on nykyiseen tapaan varustettu käsivalintamahdollisuudella. Aero-mallin tehokkaimman 155 kW:n turbomoottorin jatkona on uusi kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, joka on mitoitettu kestämään jopa 400 newtonmetrin väännön. Tutussa viisivaihteisessa vaihteistossa vaihteensiirto on nyt hoidettu vaijereilla vipujen sijaan. Dieselmoottorin yhteyteen on saatavana ainoastaan tämä käsivalintainen vaihteisto.

Ajettavuutta voisi verrata 9-5:een, joka on testeissä arvioitu hyväksi. Eikä tämä uutuus ainakaan jää huonommaksi ensi kokemusten valossa. Kuljettajan paikalle kotiutuu nopeasti, ja auto tuntuu olevan käsissä alusta lähtien, mikä osaltaan on tunnokkaan ohjauksen ansiota. Turbomoottoreissa on riittävästi suorituskykyä vaivattomaan liikkumiseen. Riittävän suorituskyvyn määritelmä on tietenkin häilyvä, mutta useimpiin tapauksiin ja useimmille ostajille valikoimasta kuitenkin löytyy riittävän tehokas moottori.

Uusi Saab 9-3 Sport Sedan esitellään Suomessa syyskuun lopussa. Autojen toimitukset asiakkaille alkavat seuraavassa kuussa, kysymyksessä on ensin 129 kW:n 2,0 t -malli, joka on hinnoiteltu 36 800 euroon. Muut ennakkoon hinnoitellut mallit ovat 1,8 t ja diesel, 2,2 TiD. Ne maksavat vastaavasti 34 300 ja 37 500 euroa. Näiden autojen toimitukset alkavat vasta ensi vuoden tammikuussa. Tehokkaimmalla 155 kW:n moottorilla varustettua Aeroa ei ole vielä hinnoiteltu, joten sen tuleminen jää ensi vuoteen.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 13/02, s. 46-51)