Syksyllä myyntiin tulevaa Saab 9-3 Sport Sedania voi hyvällä omallatunnolla nimittää täysin uudeksi autoksi. Yhtäläisyydet uuteen Opel Vectraan ovat selvät, mutta vähäisintäkään erehtymisen vaaraa ei merkin suhteen ole.

Jos ensitapaaminen uuden Saabin kanssa sattuu tapahtumaan nokikkain, ei välttämättä edes tunnista, että kyseessä on mitään entisestä poikkeavaa. Nyt kuitenkin sekä 9-3:lle että 9-5:lle tunnusomaiset nurkan yli kiertyvät vilkut ovat kadonneet, mikä voi antaa vihjeen, että kaikki ei taidakaan olla kuten ennen. Korimalli on vaihtunut viistoperästä porrasperäksi, joskin varsin loivaksi sellaiseksi ja muodossa on tiettyjä yhtäläisyyksiä 9-5-malliin.

Audi A4, BMW 3-sarja, Mercedes C-sarja ja Volvo S60 ovat tietenkin ne mittapuut, joihin 9-3:a ensimmäiseksi verrataan. Saab pyrkii asettumaan näiden rinnalle ja mielellään tietysti vähän edellekin uusinta kehitysastetta edustavalla kori-, alusta-, moottori- ja sähkötekniikalla.

Koria mainostetaan yli kaksi kertaa edeltäjäänsä jäykemmäksi. Myös kolariturvallisuutta on tutkittu sekä tavanomaisin törmäyskokein että käyttämällä hyväksi laajoja tutkimuksia todellisista onnettomuuksista.

Eikä liene mikään yllätys, että moottoritilasta löytyy kaikista malleista turboahdin. Bensiinimoottori on uusi tasapainotusakseleilla sivistetty kaksilitrainen, josta on olemassa kolme tehoversiota. Mallimerkinnöittäin tehot menevät siten, että 1,8t tuottaa 110 kW, 2,0t 129 kW ja 2,0T 155 kW. Lisäksi valikoimassa on tuttu 2,2-litrainen 92-kilowattinen diesel.

Ajo-ominaisuuksien suhteen Saab kertoo tehneensä yhtiön historian mittavimman kehitysohjelman, ja mekaniikan apuna ovat tarvittaessa ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät sekä tietysti ABS-jarrut ja hätäjarrutustehostin, kaikki vakiovarusteena.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 10/02, s. 4-5)