Saabin dieselmallien valikoima on täydentynyt 9-5:een asennetulla 2,2-litraisella. Sekä moottori että auto ovat ennestään tuttuja, mutta niiden yhteistoimintaa päästään nyt kokeilemaan ensi kertaa.

Vieläkään ei yhdistelmä Saab ja diesel tunnu kovin luontevalta, vaikka jo yli neljä vuotta sitten 9-3 esiteltiin myös TiD-versiona. Isompaan 9-5:een diesel saatiin vasta viime vuonna nuorennusleikkauksen myötä. Ensin vuorossa oli uusi kolmilitrainen V6-diesel, GM:n perheestä sekin.

Tasan 5 000 euroa edullisemmaksi on hinnoiteltu 9-5 2,2 TiD, joka tuli myyntiin pienellä viiveellä V6:n jälkeen. Siinä on 16 venttiiliä, mutta vain yksi nokka-akseli. Akseleita löytyy kuitenkin lisää alempaa, sillä kampiakselin alla ovat tasapainotusakselit. Teholukema on esimerkiksi 9-3:sta ja Vectrasta poiketen jätetty 88 kilowattiin. Vääntöä kuitenkin on tasaiset 280 newtonmetriä alueella 1 500-3 000 r/min.

Ennakkoaavistus osoittautui jälleen kerran vääräksi. Aavistus ohjasi odottamaan, että V6:n rinnalla 2,2-litrainen vaikuttaisi jotenkin puhdittomalta. Se kuitenkin kyydittää lähes 1 600 kilon painoista koria miellyttävän ripeästi. Lähdöt, ohitukset tai ajo vaihtelevassa maastossa eivät nostata lisätoiveita voiman suhteen. Lisäetuna isompaan moottoriin verrattuna on myös se, että syksystä alkaen saatavissa on viisivaihteinen automaattivaihteisto. Kulutukseltaan 2,2 TiD on kautta linjan runsaat puoli litraa V6:ta taloudellisempi sadalla kilometrillä. Dieselvero on sama, koska kokonaismassoissa on eroa vain 20 kiloa. Kahden dieselmallin välillä ei käyttökustannuksiin siis tule kovin suuria eroja, joskin 2,2-litrainen on vääjäämättä hieman edullisempi.

Saab 9-5 on edelleen hyvä ajettava, riittävän tilava, hyvin varusteltu ja joka suhteessa asiallinen auto. Pienempi dieselmoottori yhtyy tähän luonteeseen tyydyttävästi. Jotenkin voi aistia, että alun perin ei tätä autoa ja tätä moottoria ole pariksi tarkoitettu. Silti ne tuntuvat yhteisen hyvän nimissä sopivan toisilleen. Jos Saabin haluaa dieselinä, on tämä yhdistelmä älykkäin vaihtoehto. Perusteeksi kolmilitraisen hankintaan jää oikeastaan vain hieman lievempi melutaso.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 12/02, s- 20-21)