Iso Saab esteltiin kesällä 1997. Epäsymmetrisesti ahdetun V6t:n myynti oli suunniteltu alkavaksi seuraavana talvena. Hinnastoissa se onkin esiintynyt alusta alkaen ja varustelluin Griffin-mallikin jo viime syyskuusta. Vuoden lopulla tehtyyn vertailuun ”Vaativan valintaan” (TM 1/99) sitä ei kuitenkaan saatu mukaan.

Saab 9-5:n projektipäällikkö Olle Granlund kuittaa arvailut erilaisista lämpö- tai sivuääniongelmista toteamalla, että kaikki on sujunut suunnitellusti. Aikaa kuitenkin kului, koska V6-moottorin kiertokankia muutettiin männäntapin voitelun varmistamiseksi ennen kuin moottori päästettiin sarjatuotantoon.

Kolmilitraisten ysi-viitosten vaihteistona on tietokoneohjattu nelivaihteinen automaatti. Jousitus on 50 lisäkilosta huolimatta sama kuin nelisylinterisissä malleissa. Lisävarustelista jää uskomattoman kattavan vakiovarustelun jälkeen lyhyeksi. Silti hintaa on kaikilla herkuillakin vähemmän kuin mainitun vertailun halvimmalla. Vaativalla on mistä valita.

(Lyhennelmä Jari Pitkäjärven artikkelista TM 7/99, s. 51)