Saabilla on luotettavan ja urheilullisen auton maine. Jälkimmäinen siitäkin huolimatta, että mallistoon ei kuulu puhdasta urheiluautoa. Saabin muotoilujohtaja Michael Mauer päätti korjata puutteen ja samalla rikkoa perinteisten autoluokkien rajat.

Saabin 9X-Konseptiauto on tienavaajan roolissa tehtaan kuusivuotissuunnitelmassa. Sen mukaan Saab esittelee kerran vuodessa joko uuden tuotteen tai 9X:n kaltaisen suunnitelman. Seuraavasta konseptiautosta, joka tunnetaan nimellä 9-3X, on jo julkaistu ensimmäiset viralliset piirrokset, ja se esitellään Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa.

Urheilullisuusteeman mukaisesta tehosta vastaa täysalumiininen, kolmilitrainen V6-prototyyppimoottori, joka saa lisäpotkua – Saabin perinteitä kunnioittaen – turboahtimesta. Moottorin tuottamat 224 kilowattia ja 410 newtonmetriä siirtyvät tiehen neljän vetävän pyörän välityksellä. Sekventaalivaihteistossa on kuusi pykälää.

Ensimmäistä kertaa sisälle istuttaessa kaksi asiaa tuntuu oudolta. Ensinnäkin katkaisimia ja mittareita on vähän. Katkaisimien vähyys selittyy kardaanitunnelin päälle sijoitetusta säätimestä, jolla ohjataan BMW 7 -sarjan tapaan muun muassa ilmastointia, puhelinta ja audiojärjestelmää. Tarvittava ajoinformaatio puolestaan välitetään kuljettajalle alumiinilla ja nahalla päällystetyn ohjauspyörän takaa digitaalisesta mittaritaulusta. Toinen seikka on valaistus. Matkustamossa hohtaa jatkuvasti sinertävä valo, jonka yksittäistä lähdettä on vaikea paikallistaa. Valo tulee ovien ja kojelaudan pienistä ja kapeista rei’istä. Samoja aukkoja käytetään myös ilmastointiin ja tuuletukseen.

Erilaisia tilaratkaisuja Saab 9X:ssä riittää. Roadster-henkistä tunnelmaa saadaan kattopaneelit irrottamalla. Tosin kyytiin mahtuu kuljettajan ja pelkääjän lisäksi kaksi matkustajaa takaistuimille. Siis silloin, kun kuljetustilaa ei tarvita paljon. Takaistuinten selkänojat taittuvat alas, jolloin kuormatilan pituus on vajaa metri. Se kaksinkertaistuu, kun myös etumatkustajan istuimen selkänoja taitetaan alas. Saab 9X:n erikoisuus on niin sanottu teleskooppilattia: tavaratilan pituus kasvaa nappia painamalla 20 senttiä.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 1/02, s. 4-5)