Markkinaosuuksien kasvattaminen kuuluu myös Saabin tavoitteisiin. Yksi tehokkaimmista toimenpiteistä on farmarimallin tuonti suosittuun luokkaan.

Saabin muotoiluosaston koemallit ovat herättäneet huomiota kansainvälisissä autonäyttelyissä. Utopistisesta 9X:stä alkanut sarja jatkui hieman tavallisemman 9-3X:n kautta syyskuussa Frankfurtissa esiteltyyn 9-3 Sport-Hatch -konseptiin, joka on jo hyvin lähellä lopullista tuotantomallia.

Farmarin tullessa sedan-malli saa samalla kevyen facelift-uudistuksen. Keulan ilmeensä osalta autojen kerrotaan olevan yhteneväisiä, eli farmari tulee kiinteäksi osaksi 9-3-mallistoa. Korirakenne muutenkin vastaa sedania keskipilariin asti. Perän muotoilussa on haettu urheilullista ulkonäköä ilman farmarille ominaisia piirteitä.

Tuotantomallin sanotaan vastaavan 80-prosenttisesti tätä koemallia, joten mitat ja muodot säilynevät aika lailla tällaisenaan. Enemmän muutoksia tulee yksityiskohtiin. Linssitekniikalla toteutetut ajovalot ovat periaatteessa toteuttamiskelpoiset, mutta jäävät konseptiasteelle. Sen sijaan jääkuutioita muistuttavat takavalot pääsevät asiakkaalle asti lähes sellaisenaan. Koemalli on sisustettu vain neljälle hengelle ja kojelaudassa on tavoiteltu futuristista ilmettä esimerkiksi läpikuultavan keskikonsolin avulla.

Uutta on tietenkin kaikki tavaratilaan liittyvä, vaikka tavaratilan lopullinen toteutus jää vielä arvailujen varaan. Koemallissa perustilavuus on 410 litraa, mutta nousevan lattian alta löytyy vielä 120-litrainen, kuraakin sietävä lokero.

Sport-Hatch-koemallin voimanlähde enteilee Saabin tulevaa moottoriteknologiaa. Kaksilitrainen nelisylinterinen moottori on varustettu bensiinin suorasuihkutuksella, muuttuvalla imu- ja pakoventtiilien ajoituksella ja kaksikanavaisella, vesijäähdytteisellä turboahtimella. Tehoa moottorin ilmoitetaan tuottavan 1,2 baarin ahtopaineella 184 kilowattia ja vääntöä 350 Nm/2 500 r/min.

Aivan vielä ei siis uutta farmari-Saabia pysty liikkeestä tilaamaan, mutta valmistautua siihen jo näilläkin eväillä voi. Kevät 2005 lienee kohtuullisen lähelle osuva veikkaus auton esittelyajankohdasta.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 18/03, s. 4-5)