saab-logo

Saab eli Svenska Aeroplan Aktiebolaget teki vuonna 1945 päätöksen aloittaa autojen tuotanto. Vuonna 1947 esitelty Saab 92001 oli automerkin ensimmäinen prototyyppi, jonka pohjalta alkoi kaksi vuotta myöhemmin ensimmäisen mallin, Saab 92:n valmistus. Itsenäisyyden Saab menetti vuonna 1989, kun General Motors osti puolet sen osakkeista Fiatin nenän edestä.

Amerikkalaiskonsernin ajauduttua konkurssin partaalle alkoi Saabin kujanjuoksu, jossa on monta surullista käännettä. Useampi yrittäjä on koettanut saada Saabin tuotannon uudelleen käyntiin ja nykyisin se on National Electric Vehicle Sweden (NEVS) -yhtiön omistuksessa. Tuotanto on ollut pitkään pysähdyksissä, mutta apua uskotaan löytyvän Kiinasta.

Saabin etuvetoiset ja ilmanvastukseltaan erittäin sulavamuotoiset autot saavuttivat heti alusta alkaen suuren suosion. Ne olivat etenkin moottorin kokoon nähden nopeita ja niissä oli ruotsalaisten arvostamia turvallisuusvarusteita. Saab 96 sai rinnalleen farmarimallin 95, jossa oli muun muassa kolmas istuinrivi. Suurempi 99 syntyi vuonna 1968.

Seuraavana vuonna alkoi Saabien valmistus yhteistyössä Valmetin kanssa Uudessakaupungissa. Tuotanto jatkui vuoteen 2003 saakka, ja suomalaisia erikoismalleja olivat 90 sekä 900 Cabriolet, joka myös suunniteltiin pitkälti Suomessa. Saabin lippulaivaksi tuli 9000-malli, joka kehitettiin yhteistyössä Fiatin kanssa. Viimeisimmät mallit olivat GM-omistuksen aikana esitellyt 9-3 ja 9-5, joista jälkimmäisen toista sukupolvea ehdittiin valmistaa vain hyvin vähän.

Uusimmat artikkelit: Saab

Näytä kaikki Saab-aiheiset artikkelit

Katso myös autohinnastosta eri mallien myyntihinnat.