Kerroimme eilen, että Ford vaatii GT:n ostajia allekirjoittamaan paperin, jossa he sitoutuvat pitämään auton itsellään 24 kuukautta eli kaksi vuotta. Mercedes-AMG haluaa Project Onen ostajilta vastaavasti allekirjoituksen paperiin, jossa he lupaavat, etteivät myy autoa voitolla. Viime vuonna Aston Martinin pääjohtaja Andy Palmer puhui vastaavasta asiasta heidän Valkyriensä kohdalla. Ne harvat ja valitut, jotka saavat Valkyrien, eivät saa myydä oikeuttaan autoon.

Mercedes-AMG Project Onen tapauksessa kaikki ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä jo viime vuonna 2,27 miljoonaa euroa maksavan auton pari osto-oikeutta oli myynnissä. Niistä on kuitenkin vaikea sanoa, ovatko ne todellisia vai pahimmassa tapauksessa täydellisiä huijauksia. Joka tapauksessa Mercedes-AMG suhtautuu niihin hyvin kriittisesti.

Tieliikenteeseen sovitettuja formula 1 -tekniikalla varustettuja Project Oneja valmistetaan vain 275 kappaletta, jotka kaikki myytiin jo paljon ennen tuotannon alkua vuonna 2019. Mikäli osto-oikeuden myy, niin edessä on haaste raastupaan. Sitä, kuinka kauan auto on pidettävä itsellä, ei ole kerrottu julkisuudessa.

Saksalainen luksusautojen myyjä ei Mercedes-AMG:n uhkauksesta välitä, vaan se tarjosi jo viime vuonna Project Onea 4,51 miljoonan euron hintaan. Auto luvattiin toimittaa kesällä 2018.

Lupausta ei voitu tietenkään pitää, sillä ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2019 alkupuolella. Niinpä yhtiö poisti ilmoituksena – ja pisti tilalle uuden, jossa auton toimitusaika on Q2, 2019. Jäämme seuraamaan tilanteen kehitystä ja Mercedes-AMG:n toimenpiteitä.