Mielenkiintoisessa juupas-eipäs-keskustelussa on kaksi puolta. Kriitikot ovat tavallaan oikeassa. Toistaiseksi akkukäyttöiset sähköautot ovat selvästi polttomoottorisia kilpakumppaneitaan kalliimpia. Mutta asiat ovat jo kehittyneet mielenkiintoiseen suuntaan, ja tuo kehitys jatkuu tulevan vuosikymmenen aikana.

Viime viikolla Daimler ilmoitti investoivansa puoli miljardia euroa litiumioniakkutehtaaseen, joka liittyy yhtiön sähköistyvään tulevaisuuteen.

Teollisuuden akkutarve on yli 1,5 terawattituntia, minkä valmistamiseksi tarvitaan yli 40 ”gigatehdasta”.

Myös muita ”gigatehtaita” nousee Euroopassa seuraavien vuosien aikana. Kiinassa on rakenteilla peräti yhdeksän valtavaa akkutehdasta.

Bloombergin mukaan akkujen valmistus vähintään kaksinkertaistuu vuoteen 2021 mennessä ja vuonna 2030 sähköautot voivat olla halvempia kuin polttomoottorilla varustetut. Näin ainakin MIT Technology Review -julkaisun mukaan.

Tällä vuosikymmenellä ajoakun hinta per kilowattitunti on pudonnut noin viidestäsadasta eurosta 130 euron tasolle.

Tämä kehitys jatkuu varmasti litiumioniakkujen tuotannon kasvaessa nopeasti seuraavien 10–15 vuoden aikana. Tämän takia monet yhtiöt, jotka valitsivat aikanaan polttokennotekniikan, ovat palaamassa sähköautojen pariin.

Volkswagen Group uskoo, että maailma tarvitsee 40 Teslan suunnitteleman kaltaista gigatehdasta selvitäkseen litiumioniakkujen valtavalla vauhdilla kasvavasta tarpeesta.

Volkswagenin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava Ulrich Eichhorn teki arvionsa yhtiön sisäisten tavoitteiden sekä autonvalmistajien vuoteen 2025 ulottuvien suunnitelmien perusteella.

Eichhorn sanoi, että Volkswagen tarvitsee vuonna 2025 enemmän kuin 200 gigawattituntia sähköä autoihinsa, ja johtavat autonvalmistajat tähtäävät siihen, että neljännes niiden myynnistä on sähköautoja.

Tämän laskelman mukaan koko teollisuuden akkutarve on yli 1,5 terawattituntia, minkä valmistamiseksi tarvitaan nuo yli neljäkymmentä gigatehdasta. Mikäli akkuja saadaan kehitettyä niin, että akkuun saadaan pakattua enemmän energiaa, vähenee tehtaiden tarve vastaavasti.