Saksalaisen autoalan konsulttiyhtiön mukaan monien maiden autoilijat tekisivät vielä toistaiseksi ympäristöteon valitsemalla pihin dieselauton sähköauton sijaan.

Berylls Strategy Advisorsin mukaan miljoonien lähivuosina valmistuvien ”puhtaiden sähköautojen” konepellin alla piilottelee nimittäin ”likainen akku”.

Tämä johtuu siitä, että litiumioniakkuja valmistetaan laajalti maailman likaisinta sähköä tuottavissa maissa – Kiinassa, Thaimaassa, Saksassa ja Puolassa.

Aiheesta uutisoivan Bloombergin arvion mukaan maailmassa pystyttäisiin vuonna 2021 valmistamaan 10 miljoonaa 60 kilowattitunnin akustolla varustettua sähköautoa. Valtaosan valmistuksessa tukeudutaan hiilivoimaan.

”Meitä odottaa hiilidioksidipäästöjen keula-aalto”, Berylls Strategy Advisorsin Andreas Radics toteaa.

Yhtiön laskelmien mukaan katumaastureissa tyypillisen 500-kiloisen akuston valmistaminen tuottaa itsessään 74 prosenttia enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin perinteisen polttoainetehokkaan auton valmistaminen, mikäli kumpikin tuotetaan fossiilisia polttoaineita voimanlähteenään käyttävässä tehtaassa.

Perinteisen auton elinkaaren kokonaispäästöistä vain 20 prosenttia muodostuu valmistusprosessin aikana. Sähköautoilla osuus on ”merkittävästi” suurempi, Radics selittää.

Radicsin mukaan esimerkiksi saksalainen autonomistaja ajaisi fossiilisia polttoaineita käyttävällä autolla yli 50 000 kilometriä ennen kuin 30 kilowattitunnin akustolla varustettu Nissan Leaf ajaa sen ohi vihreydessä.

Bloomberg muistuttaa, että Leafin akku on markkinoiden pienimpiä. Suuremmissa autoissa akuston kapasiteetti lähentelee sataa kilowattituntia.

”Lopulta kaikki on kuitenkin kiinni siitä, missä ja miten sähköauton akku on valmistettu sekä mistä sitä kuljettava sähkö saadaan”, Fiskerin toimitusjohtaja Henrik Fisker summaa.

Ensi vuonna Daimlerin toimitusjohtajan pestiin astuva Ola Kallenius muistuttaa, että ongelma on väliaikainen.

”Ensi vuosikymmenen loppuun mennessä sähköautojen elinkaaren päästöt ovat jo paremmassa jamassa”, hän totesi Pariisin autonäyttelyssä.

Radicsin mukaan on kuitenkin hyvä, että sähköautojen elinkaaren hiilidioksidipäästöistä keskustellaan. Hän kannustaa autonvalmistajia keskustelemaan aiheesta läpinäkyvästi välttääkseen kuluttajien huolestumisen.

Lisää aiheesta Bloombergin artikkelissa.